Medal of Honor

03.11.2010

Nykyiseen Afghanistanin sotaan sijoittuva Medal of Honor -räiskintä aiheutti kohun ennen ilmestymistään. Moninpelissä oli osapuolina Yhdysvaltojen armeija ja Taliban. Englantilaiset ja amerikkalaiset poliitikot hyökkäsivät peliä vastaan. Heidän mukaansa Talibanin pelaaminen häpäisee jenkkiarmeijan Afghanistanissa tekemät uhraukset. Julkaisija EA puolusti peliä sananvapauteen vedoten, kunnes viime hetkellä käänsi kelkkansa ja muutti Talibanin ”Opposing forceksi” eli vastapuoleksi.

Koko kohu näyttää naurettavalta, kun katsoo millainen peli on kyseessä. Medal of Honor on keskinkertainen sota-ammuskelu, jossa jenkkiarmeijan hienoutta hehkutetaan kaikin mahdollisin keinoin. Sotilaat ovat mainioita veikkoja eikä luoti osu koskaan vahingossa siviiliin. Lajityyppinsä edustajana Medal of Honor on laimea tekele, jossa Afghanistan esiintyy pelkkänä taustakuvana. Pelissä juostaan kivisissä vuoristomaisemissa ja ammutaan muslimeja. Pidemmän päälle se alkaa tuntua vaivaannuttavalta.

Yksinpelikampanja panostaa jenkkiarmeijan ei puolien laajaan esittelyyn. Pelaaja pääsee hiippailemaan viholliskylissä yön turvin, lentämään taisteluhelikopterilla ja osallistumaan täysimittaiseen rynnäkköön. Tarina jää monipuolisuuden varjoon. Pelaaja huomaa, että yksinpeli tuli pelattua loppuun siitä, kun tekstit alkavat valua ruudun halki. Onnettomat välianimaatiot eivät auta asiaa.

Medal of Honor on siitä erikoinen, että yksinpeli ja moninpeli ovat aivan eri maailmoista. Ne ovat eri pelistudioiden toteuttamia, ja pyörivät eri pelimoottoreilla. Vaikka Battlefield-peleistä tunnetun ruotsalaisen DICEn tekemä moninpeli muistuttaa Bad Company 2:sta vähän liian paljon, on se silti tuntuvasti yksinpeliä parempi kokonaisuus. Se on hienomman näköinen, hyvin tasapainotettu eikä sitä pelatessa haittaa, ettei peli sano Afghanistanin sodasta yhtään mitään. Moninpeli ei ole kovin monipuolinen, mutta lohduttaa kuitenkin kuivan yksinpelin ahdistamaa pelaajaa.

Peli on buginen. Joskus se hyytyy kokonaan, joskus viholliset taas ilmestyvät tyhjästä pelaajan eteen loputtomana sarjana. Pelin hahmojen dialogi käynnistyy liian aikaisin tai liian myöhään. Eteneminen muuttuu mahdottomaksi, koska peli ei usko että pelaaja on tappanut kaikki viholliset.

Tämä on ensimmäinen Medal of Honor -pelisarjan peli, joka sijoittuu tälläkin hetkellä käynnissä olevaan sotaan. Pelatessa tuntuu, että ratkaisu velvoitti tekijänsä pelaamaan varman päälle aina kuin vain suinkin mahdollista. Peli yrittää olemaan loukkaamatta ketään ohittamalla kaikki kysymykset siitä, miksi sotilaat ovat Afghanistanissa ja mihin he pyrkivät. Ratkaisu tekee pelistä jenkkipatrioottista kohkausta.

ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON

PÄÄSTÖTODISTUS
Arkinen sotaräiskintä ei ole aiheuttamansa skandaalin arvoinen.