MechWarrior: Tactical Command

05.12.2012

(Kuva: Personae Studios / MechWarrior: Tactical Command)

MechWarrior: Tactical Command kuuluu tämän syksyn surkeimpiin pettymyksiin. BattleTech ja Mechwarrior -fanit ovat pitkään toivoneet aiheesta uutta peliä, mutta tämä ei ole vastaus noihin toiveisiin.

Tarinaan on kiinnitetty huomiota, ja peliä on tehty rakkaudella ja pieteetillä. MechWarrior: Tactical Command sijoittuu klaanisotien alkuun. Tunnetun galaksin rajoilta saapuvat valloittajat hyökkäävät sisemmissä tähtijärjestelmissä sotivien sivilisaatioiden kimppuun. Pelin lähtökohta on BattleTechin ystäville herkullinen, mutta kaikki muu onkin sitten pielessä.


MechWarrior: Tactical Command on perinteinen reaaliaikainen taktikointipeli. Tai olisi, jos pelissä olisi mitään taktikoitavaa. Nyt pelaajan rooliksi jää ohjata huonosti tottelevia, maastoon juuttuvia mechejä. Pelaaminen on vihollisen napsauttamista ja toiveajattelua.

Myös kontrollit ovat huonolla tolalla. Pelaaja komentaa kahdesta neljään mechiä, joita voi käskyttää yksitellen hyökkäämään eri suunnista. Pelaaja voi lähetellä matkaan myös vakoilukameroita tai ilmaiskuja. Käytännössä kuitenkin kaikki on tehty turhan hankalaksi. Lopulta pelaaja kontrolloi täyttä mechiryhmää ilman mitään hienosäätöä.

Battletechissa ja MechWarrioreissa parasta on aina ollut nysvääminen. Millä aseilla ammutaan miltäkin etäisyydeltä ja mihin laukaukset tarkalleen osuvat? MechWarrior: Tactical Commandissa tällaista ei ole. Kun pelaaja napauttaa vihollista, pelaajan mechit hölkkäävät tämän viereen laukomaan aseillaan. Osumapaikatkin ovat mukana vain viitteellisesti: vaikka vihollismechiltä saattaisi pamahtaa taistelussa irti useampikin raaja, näytöllä se säilyy kokonaisena.

Grafiikat ovat muiltakin osin hirvittäviä. Maasto on rumaa puuroa, ja mechit suttuisia laatikoita. Lasereiden ja ohjusten laukaukset näyttävät identtisiltä vanoilta. Onkin ihmeellistä että peli on täysi resurssisyöppö, joka kaatuilee muistin loppuessa. Keskivertotehtävän aikana kaatumisia saattaa tulla useampiakin. Peliä ei voi tallentaa kesken tehtävän, joten pelaaja viettää suuren osan ajasta rukoillen, ettei peli kaatuisi.

MechWarrior: Tactical Command on täysi susi, jota ei olisi pitänyt päästää markkinoille ennen mittavaa parantelua.

ARVOSTELIJA
MIKA LOPONEN

PLUSSAT
HAUSKA TARINA

MIINUKSET
TÖRKEÄN RUMA
KAATUILEE KUIN KOLMIJALKAINEN KAMELI
TURHAUTTAVAN HUONO

PÄÄSTÖTODISTUS
Surkea rävellys, joka ei ansaitse paikkaansa MechWarrior-peliperheessä.