Mass Effect

11.06.2008

BioWaren scifi-roolipeli Mass Effect julkaistiin jo puoli vuotta sitten Xbox 360:lle. Kehutussa roolipelissä eletään tulevaisuudessa, jossa ihmiskunta on liittynyt osaksi galaktista yhteisöä. Ihmiset ovat vain yksi osa suurta poliittista kuviota, jonka keskipisteessä on kaikkia avaruuden kansoja johtava neuvosto. Pelin päähenkilönä toimii neuvoston agentiksi päätyvä Shepard-niminen ihminen, jonka tehtävä on tutkia neuvoston toisen asiamiehen epäilyttäviä törttöilyjä, sekä outoja näkyjä aiheuttavia muinaisia esineitä. Pian vaakalaudalla onkin koko galaksin tulevaisuus. Tarjolla on sekä suurieleistä avaruusoopperaa että Shepardin ryhmän sisäisten suhteiden setvittelyä.

Vaikka alkuperäinen konsoliversio oli niin hyvä peli, että sen puutteet oli melko helppo painaa villaisella, se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö vikoja olisi. Onkin ilo nähdä, että PC-version myötä mukaan on tullut parannuksia pelattavuuteen. Kaksi niistä on todella merkittäviä: latausajat ja käyttöliittymä.

Konsoliversio kärsi pahasti siitä, että pelaaja sai usein odotella ikuisuuden siirtyessään pelialueelta toiselle. PC-versio todistaa kiistatta ylivertaisuutensa tällä alueella. Nyt latausajat ovat hyvin nopeita, joten ajatus siitä, että joutuu juoksemaan suorittamaan tehtävää jonnekin muualle, ei enää aiheuta ahdistuksen tunteita.

Vielä enemmän pelikokemukseen vaikuttaa se, että PC-version myötä käyttöliittymä on pantu uusiksi, joten taktiset osuudet toimivat paljon paremmin. Taistelut tuntuvat kiihkeämmiltä, sillä oman ryhmän komentaminen on paljon aiempaa sujuvampaa ja nopeampaa puuhaa. Siinä missä Mass Effectin konsoliversio vaati jatkuvaa pelin pysäyttämistä taisteluissa uusien käskyjen antamisen vuoksi, PC:llä näppäimistön kautta annettavat pikakäskyt tekevät menosta kiihkeämmän ja saumattomamman tuntuista. Myös koodattujen ovien avaamisessa käytettävä minipeli on pantu kokonaan uusiksi. Pelaajan pitää siirtää kohdistin sisäkkäisillä kehillä liikkuvien esteiden ohi, joka on pelillisesti mielekkäämpää kuin konsoliversion nappien takominen.

Varsinaisen sisällön kannalta peli on identtinen konsoliversion kanssa, joten tarinan kannalta on sikäli yksi ja sama, kumpaa pelaa: kyseessä on joka tapauksessa yksi alan parhaiten käsikirjoitetuista peleistä. Jos joku kuitenkin harkitsee, pelaisiko peliä PC:llä vai Xbox 360:lla, valinta on helppo: PC-versiota on yksinkertaisesti paljon mukavampi pelata. Pelin hyvät hetket ovat toki aivan yhtä hyviä konsolillakin, mutta tärkeä ero piilee siinä, että kyseisten hetkien saavuttaminen tuntuu nyt paljon hauskemmalta ja sujuvammalta puuhalta.

PÄÄSTÖTODISTUS
Kerrassaan loistavan scifi-roolipelin vielä parempi versio