Mass Effect

06.12.2007

Monet ovat meinanneet tukehtua omaan kuolaansa odotellessaan Mass Effectiä, muun muassa Knights of the Old Republicista tunnetun Biowaren uusinta roolipeliä. Odotus palkitaan, sillä kyseessä on todella hyvä peli. Tarjolla on eeppistä avaruusseikkailua komentaja Shepardin kengissä.

KotORin ystäville peli tuntuu samanaikaisesti tutulta ja vieraalta. Pelin visuaalinen tyyli on tuttu, mutta muutoksia on lukuisia: esimerkiksi toimintaosuudet ovat nyt reaaliaikaisia räiskintäpelitempauksia. Nämä osuudet ovat ihan sujuvia, joskin on selvää, ettei Mass Effectistä ole miksikään Gears of Warin haastajaksi. Pelaaja ohjaa vain yhtä hahmoa, komentaja Shepardia itseään; tehtävässä mukana olevat kaverit ovat tekoälyn alaisia.

Pelin parasta antia on kuitenkin hahmojen välinen interaktio. Pelin massiivinen dialogimäärä on pääasiallisesti näytelty ja käsikirjoitettu erinomaisesti ja tämä sisältö on hyvin rikasta ja kiehtovaa. Keskustelujärjestelmä on uusittu sujuvasti niin, että yksittäisten lauseiden sijaan pelaaja valitsee hahmon motivaation, jonka pohjalta dialogi jatkuu.

Vaikka tarjolla onkin perinteinen hyvä-paha -akseli, se on toteutettu niin tyylikkäästi, että hyvistä pelatessaan helposti kokee ”pahana” pidettävän vaihtoehdon täysin perustelluksi ja luontevaksi – ja toisin päin. Pelin moraaliavaruus tuntuukin nyt kiitettävän harmaasävyiseltä ja uskottavalta. Eeppinen scifijuoni kiehtoo ja palkitsee. Pelin massiivinen universumi takaa, että Mass Effect tarjoaa kymmeniä ja taas kymmeniä tunteja peliaikaa niille, jotka jaksavat koluta paikat läpi. Toisella pelikerralla kokemus voi olla hyvinkin erilainen.

Kun tarjolla on näin paljon hyvää, onkin vähän sääli, että Mass Effect on tyypillinen Biowaren peli: sisältö ja tyylitaju toimivat, mutta tekninen toteutus ontuu. Ensinnäkin peli tuntuu lataavan koko ajan. Toinen ongelma on, että tekstuurit latautuvat jatkuvasti myöhässä – pahimmillaan hahmoja ja maisemia saa katsella jopa useita sekunteja, ennen kuin oikeat pinnoitteet ovat paikallaan. Vielä ärsyttävämpää on se, että Shepard juuttuu anteeksiantamattoman helposti maastoon, joskus jopa niin, että peli on pakko ladata uudelleen. Käyttöliittymäkin on etenkin varusteita selatessa kummallisen kömpelö.

Mutta viime kädessä tällä ei ole merkitystä. Mass Effectin tärkein ydin on tarinassa ja hahmoissa, ja ne toimivat lähes täydellisesti. Pikkuseikoista voi toki valittaa, mutta se on vähän niin kuin valittaisi suureen ääneen siitä, että yllättävästä miljoonaperinnöstä pitää maksaa perintöveroa. Mitä sitä itkemään, kun on kerran miljonääri.

PÄÄSTÖTODISTUS
Mahtavan monitasoinen ja kiehtova scifiroolipeli.