Ysärillä kaikki oli paremmin – arvostelussa Live A Live

Japanilaiset omivat Super Nintendon roolipelihelmen itselleen lähes 30 vuoden ajan. Nyt tilanne saatiin korjattua, joten länsimaissa on viimein aika ymmärtää hyvän päälle.

09.08.2022

Retroilu on turhan usein kaunis ajatus vain paperilla. Siinä missä elokuvat, musiikki ja muut taiteenalat kestävät ajanpatinaa ongelmitta, pelien saralla tilanne harvoin on yhtä auvoisa. Genret kehittyvät vuosien kuluessa ihan syystäkin ja vain harvoin väärään suuntaan. Samalla tämä kuitenkin nostaa esiin ne teokset, jotka ovat oikeasti ansainneet paikkansa pelihistoriassa. Yksi tällaisista on Live A Live, joka julkaistiin alkujaan vain Japanissa vuonna 1994. Länsimaat jäivät tuolloin nuolemaan näppejään, mutta onneksi virhe paikataan vajaat 30 vuotta myöhemmin Switchillä.

Live A Live on roolipeli Super Nintendon kultakaudelta. Kun ensimmäisten nautinnollisten tuntien jälkeen havahduin jälleen tosielämän äärelle, mieleen juolahtivat myöhäiset kokemukset Chrono Triggerin käsikonsolikäännöksen parissa. Vaikka yhteiset suuntaviivat jäävät graafiseen tyyliin, tiettyihin pelimekaniikkoihin sekä tietenkin aikakauteen, timanttisen kokonaisuuden kestävyys nostaa kaksikon samalle viivalle. Peilikuvassa naamarypyiksi muuttuneet vuosikymmenet eivät näy nautinnollisissa hetkissä ainakaan huonolla tavalla.

Ensihetki teoksen parissa hämmästyttää. Käytännössä tarjolla on seitsemän erillistä seikkailua, joista jokainen kestää muutaman tunnin verran. Tämä ei sinänsä ole täysin yllättävää, mutta juonikuvioiden sijoittuminen historian eri vaiheisiin kylläkin. Miten ihmeessä luolamiehen, länkkärisankarin tai kaukaisen tulevaisuuden seikkailut voisivat linkittyä toisiinsa?

Aikakaudet eroavat toisistaan miljöön lisäksi luonteeltaan. Veri veti ensimmäiseksi villin lännen tunnelmiin, jossa meno oli hyvinkin seesteistä. Parituntinen seikkailu koostui ikimuistoisista hahmoista, jämäkästä länkkärimutinasta, kerrassaan upean tunnelmallisesta ulkoasusta sekä pulmanratkaisusta. Yksinkertainen juonilanka on osin stereotyyppinen ja arvattava, mutta silti se tuo aikakautensa hengen esiin paremmin kuin yksikään länkkäripeli tähän asti. Lopputekstien aikaan mielessä on haikeus, kun saluunan ympäristössä olisi halunnut luoda ansoja ja auttaa asukkaita pidempäänkin.

Seuraavaksi tie vei ammoisten aikojen luolamiehen pariin. Siinä missä villin lännen tematiikan stereotypiat loivat tunnelman, kivikaudella huumori on hieman lapsellisempaa. Selvästi taistelupainotteisempi osio ei sisällä sanaakaan dialogia, sillä tuohon aikaan ainoa yhteiset kommunikointikeinot näyttäisivät olleen ihastuminen, nälkä ja kiukku. Sanaton tarina imaisee silti mukaansa yksinkertaisuudellaan ja kepeydellään. Samalla vuoropohjaisten taisteluiden merkitys korostuu, sillä luolamiehen taival jää lyhyeksi ilman pientä kokemuspistejumppaa.

Edellä mainittu kaksikko on vain esimakua tulevasta, sillä jokainen seitsemästä tarinasta on hyvin omanlaisensa kokemus. Pelimekaniikat muuttuvat aikakauden mukaan radikaalisti. Toisaalla taistellaan hanakasti, yhtäällä ei ollenkaan. Tämä luo jokaisesta seikkailusta omanlaisensa kokemuksen, jolloin teoksen monipuolisuus nousee parhaalla tavalla eloon. Tämä tuo myös pelikokemukseen aimo annoksen lisää yllätyksellisyyttä. Siinä missä monet nykyajan pelit tarjoavat käytännössä samanlaista nuohoamista kymmenien tai satojen tuntien ajan, Live A Live yllättää pelaajan parin tunnin välein. Hetkittäin kokonaisuus tuntuu kuin minipelikokoelmalta, jossa on kokeiltu erilaisia genrejä ja mekaniikkoja.

Vaikka pasifistisempaa puolta ei ole täysin unohdettu, taistelut ovat visuaalisen tyylin ohella ainoa kantava teema. Vuoropohjaiset mittelöt vaativat taktista silmää, sillä iskut vaihtelevat yhteen viholliseen sekä isompaan alueeseen osuvien kesken. Etenkin mätkintäpainotteisempien kappaleiden aikana huomaa nopeasti, että kokemuspisteiden kartuttaminen kannattaa. Tasonnousut avaavat uusia kykyjä ja iskuja, joilla pomomähinät kallistuvat nopeasti pelaajan eduksi. Esimerkiksi luolamiesluvun aikana on syytä käyttää vartista puoleen tuntiin iskupaletin kasvattamiseen. Suoraan tätä ei missään kerrota, mutta eihän pelaaja tarvitse liiaksi kädestä pidelläkään. Retropeleissä tietäjät tietävät.

Audiovisuaalista puolta on vaikea ylistää tarpeeksi. Square Enixin niin sanottuun 2D-HD-tyyliin satsaava teos ihastuttaa jopa onnistuneemmin kuin tekijätiimin Octopath Traveller ja Triangle Strategy. Erilaiset miljööt stereotyyppisine aikakausineen hyödyntävät väripalettia upealla tavalla. Sävyillä leikitellään, niille annetaan tilaa hengittää ja ennen kaikkea pienet tyyliseikat saavat ansaitsemansa tilan. Kun hiljaisen villin lännen kylän edessä näkee pysähtyneen maailman, tuntuu se enemmältä kuin mihin kymmenkertainenkaan resoluutio yltää vähemmän tyylitietoisissa käsissä.

Ysärin pelit muistetaan monista asioista, mutta näppärät valikot ja helppo tallentaminen eivät yleensä ole tällä listalla. Onneksi Live A Livessa tilanne on toisin. Edistymisen voi taltioida lähes milloin vain muutamalla napinpainalluksella. Varustejumppa sekä muut asetuskikkailut ovat niin ikään erittäin pelaajaystävällisiä. Kun kamppeita joutuu välillä räpläämään, hoituu homma nopeasti. Ainoa pieni motkotus koskee keskusteluhetkiä. Kun luolamieskappaleessa vaihdetaan kerättyjä roinakkeita varusteisiin, joutuu jokaisen kaupankäynnin jälkeen aloittamaan homman alusta. Kun krääsää on paljon, olisi systeemiä voinut hiukan nopeuttaakin.

Kokonaisuutena Live A Live on mestariteos ja ehdottomasti koko kesän kirkkain pelihelmi. Se viihdyttää, naurattaa ja kietoo otteeseensa roiman parinkymmenen tunnin ajaksi. Monipuoliset mekaniikat, tyylitietoinen audiovisuaalisuus sekä ennen kaikkea upeasti kerrotut pienet tarinat ansaitsevat tulla koetuksi myös länsimaissa. Vaikka nipponilaiset voivat hihitellä lähes 30 vuoden viivästykselle, on tähän kelkkaan ilo hypätä jälkijunassa. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Saatavilla: Nintendo Switch
Ikäraja: PEGI 12 (väkivalta, kielenkäyttö, seksi)

YHTEENVETO:
***** / *****
Live A Live nivoo upealla tavalla erilaisia pelimekaniikkoja, aikakausia sekä tarinoita yhteen. Lopputuloksena on lähes 30 vuotta vanha peli, jonka erinomaisuus pitää uutuusteoksia pilkkanaan.

Viuhahtajien välinen kaksintaistelu oli saavuttamassa huipentuman.