Legendary

14.12.2008

Silloin tällöin peliarvostelija saa eteensä pelin, josta kukaan ei ole kuullut mitään, mutta joka osoittautuu jopa vuoden pelitapaukseksi. Nyt ruuvipenkissä rimpuileva Legendary ei kuitenkaan ole tällainen peli. Sen verran nimessä on sentään totuutta, että kyseessä on legendaarisen huono peli – huonoin räiskintäpeli miesmuistiin.

Legendaryn tarinassa olisi kuitenkin ainesta. Päähenkilö palkataan ryöstämään Pandoran lipas museosta, ja yllätys yllätys, kun lipas avataan, sieltä vapautuu joukko jos jonkinlaisia mytologisia monstereita maailmaa tuhoamaan. Koska Batmanin trikoot ovat pesussa, sankarihommat jäävät voromme harteille, ja sehän onnistuu helposti. Tarinan lupaukset jäävät kuitenkin kauas todellisuudesta. Mielenkiintoinen lähtökohta muuttuu pian täysin epäloogiseksi juonikoukeroksi.

Huonon tarinan vielä kestäisi, onhan niitä nähty aiemminkin ihan hyvissä peleissä, mutta kun pelattavuus ja kenttäd-esign ovat mitä ovat, ei lopputuloksesta ole epäselvyyttä. Kentät ovat harvinaisen selkeitä putkia, joissa liikkuminen on rajattu – ei suinkaan fiksun kenttäsuunnittelun avulla, kuten nykyään on tapana, vaan rajoittamalla päähenkilön kykyjä päästä paikasta toiseen. Jos vähän kärjistetään, niin paikoin tuntuu siltä, että maassa lojuva paperinpala on liian iso este ylitettäväksi.

Lisäksi pelattavuus on huteralla pohjalla. Kontrollit eivät ole erityisen tarkat, eikä hyppimisestä ole juuri muuta hyötyä kuin parin ärsyttävän hyppelyosuuden ratkaisu. Lisäksi puzzlet ovat niin helppoja, että keskiverto apinakin nauraisi. Tätä peliä pelatessa yksinkertaisesti ärsyttää jatkuvasti.

Rehellisyyden nimissä Legendaryssä on jotain hyvääkin. Tämä plussa löytyy pomotaisteluista, jotka ovat parhaimmillaan hienoja kohtaamisia eeppisien ja valtavan kokoisien monstereiden kanssa. Valitettavasti näissä tappeluissa tekeminen kuitenkin rajoittuu liipaisin pohjassa juoksenteluun.

Keskitasoa huonompaa on myös pelin grafiikka. Vaikka taustalla pyörii varsin pätevä pelimoottori, hahmomallit ovat karuja ja efektit kesyjä. Tekemisen meininki ei välity ruudun toiselle puolen. Pari pikkujippoa ja isot pomot ovat laiha lohtu kaiken kaaoksen keskellä, kun peli muuten on täyttä sontaa.

PÄÄSTÖTODISTUS
Huono räiskintä