On taas aika tarttua avainmiekkaan ja näyttää pimeyden voimille taivaan merkit. Kingdom Hearts
Re:Coded on eräänlainen uudelleenkerronta sarjan ensimmäisestä osasta. Pelin sankari Sora lähtee
setvimään Samu Sirkan päiväkirjojen seonnutta datavirtaa. Muutamat uudet ominaisuudet tuovat
kierrätysideaan eloa, mutta eivät kuitenkaan riittävästi.
Peli toistaa liiaksi aikaisempien osien tapahtumapaikkoja ja teemoja. Jälleen kerran kolutaan samat
tutut paikat ja mäiskitään samoja vihollisia. Vaikka peli sijoittuu ensimmäisen Kingdom Heartsin
tapahtumiin, kenttäsuunnittelussa haiskahtaa laiskuus. Haastekentät tuovat jonkin verran vaihtelua,
mutta nekin toistavat itseään liikaa. Viholliset vaihtuvat, mutta kartat pysyvät miltei identtisinä.
Taistelusysteemi on vauhdikas, ja vihollisten niittäminen on pääasiassa hauskaa puuhaa.
Kameraongelmat ovat olleet riesana edellisissäkin peleissä, eikä niistä ole vieläkään päästy täysin
eroon. Äkkikuolema näköesteiden takia raivostuttaa, varsinkin kun kyseessä on haastekenttä, jossa
kuoleminen rokottaa loppupisteitä.
Re:Codedin hahmonkehitys toimii paljolti samalla tavalla kuin PSP:n Birth by Sleepin vastaava.
Kyvyt kehittyvät käytettäessä, ja niitä voi yhdistellä uusien iskujen ja taikojen toivossa. Tämä on
yksinkertaisuudessaan pelin koukuttavin kikka. Pelaajalla on jatkuvasti jokin uusi kyky kehitettävänä tai uusia
yhdistelmiä kokeiltavana.
Vaikeustason räätälöinti on toinen erittäin hyvin onnistunut ominaisuus. Pelaaja ei valitse
vain helpon ja vaikean välillä, vaan esimerkiksi luopumalla elämäpisteistä viholliset saa tiputtamaan
auliimmin hyödykkeitä. Vaikeustasoja räpläämällä pelistä saa joko leppoisan läpijuoksun, tai hermoja
raastavan hankalan savotan.
Täysin uutena ideana ovat jokaisen maailman omat minipelikentät. Nämä tasot sisältävät muun muassa
tasohyppelyä ja vuoropohjaista roolipelaamista. Jälkimmäinen on ehdottomasti parhaiten toteutettu.
Muut minipelit vaikuttavat nopeasti kyhätyltä täytemateriaalilta. Esimerkiksi tasohyppelykohdat ovat
rasittavaa pakkopullaa.
Tasohyppelyä sekoitetaan myös normipeliin tavallista enemmän. Kingdom Heartsin kontrollit eivät vain
oikein istu tarkkuutta vaativiin kohtauksiin. Liian usein huomaa hypyn menevän pieleen kömpelön kameran tai yliherkkien kontrollien takia.
Kierrätyksestä huolimatta jokin tässä nopeatempoisessa mäiskimisessä jaksaa koukuttaa. Hieman
lyhyeksi jäävän seikkailun pelaa kyllä läpi, mutta uudelleenpeluuarvoa ei juuri ole. Ehkä myöhemmin
ilmestyvä Kingdom Hearts 3 ottaa oppia virheistä ja tarjoaa vihdoin oikeasti uutta sisältöä.
ARVOSTELIJA
KALLE ESKELINEN
PÄÄSTÖTODISTUS
Kelvollinen, mutta liikaa vanhaa kierrättävä Kingdom Hearts.