Key of Heaven

30.03.2006

Eeppisten japanilaisten seikkailupelien ystäville on tarjolla portaabelia huvia PSP:llä. Mutta jos myyttinen magiaa, demoneja ja käsittämättömiä japaninkielisiä asioita pursuava muinaiseen japaniin sijoittuva seikkailu ei kiinnosta, kannattaa ensin hieman harkita ennen kuin sijoittaa rahansa Key of Heaveniin.

Key of Heaven on selkeästi suunnattu alunperin Japanin markkinoille, jonka seurauksena sen suurin ongelma on äärimmäisen sekava juoni. Pelin hahmot latovat alusta lähtien välianimaatio-repliikeissään loputtomasti japaninkielisiä termejä selittämättä enempää mistä on kyse. Ouka, Seiryu, Sui Lin, Chikuan, Ginmei, Kirin, Gikyo, Genra, Rakuhoku, Kenpu, Hiken, Suzaku, Xiuk Yu, Byakko, Bugei, San’Yuan, Chi ja niin edelleen ja niin edelleen. Periaatteessa pelin juoni alkaa kuitenkin siitä, kun nuori Shimbu, klaanistaan kurittomuutensa vuoksi ulos potkittu soturi joutuu suuren tehtävän eteen demonisen kilpailevan klaanin tuhottua Shimbun entisen klaanin ja sitä rataa.

Monimutkaisista juonikuvioistaan huolimatta itse peli on erittäin yksinkertainen. Pelaaminen on lähinnä kenttien läpi juoksemista, vihollisten mättämistä miekalla ja loitsuilla sekä eri objektien etsimistä. Erityisesti pelin kamppailusysteemi on äärimäisen minimalistinen, taisteleminen tapahtuu nimittäin pelkästään O-näppäintä hakkaamalla. Shimbu kuitenkin oppii pelin edetessä ja löytäessään uusia uusia ja entistä monipuolisimpia hyökkäys -comboja. Pelin tekninen toteutus on kaikin puolin kohdallaan eikä siitä voi juuri sanoa pahaa sanaa ellei hieman tylsää ulkoasua ja aluksi liian yksinkertaista kamppailu-järjestelmää lasketa.

Kannattaa myös huomata, että toisin kuin valtaosa PSP:n peleistä toistaiseksi, Key of Heaven ei ole käännös tai uudelleen lämmitetty versio vanhasta pleikkari -kakkosen pelistä. Peli on julkaistu jo aiemmin Yhdysvalloissa Kingdom of Paradise -nimellä.

Tilt.tv:n tuomio: Sekava seurata, selkeä pelata.