Jo vuoden 2008 E3:ssa julkistetun I Am Alive:n piti olla ykkösluokan konsolijulkaisu. Matkan varrella tuontanto siirtyi Ranskasta Kiinaan, tarina vaihdettiin kokonaan, ja pelistä tuli ladattava minijulkaisu. Vaikutelma on, että pelin tie pelaajien käsiin ei ollut täysin mutkaton.
Se ei kuitenkaan juuri näy itse pelissä. I Am Alive on niukka ja ankea selviytymiskauhupeli, jossa pelaaja voi riemuita löytäessään yhden luodin. Pelin päähenkilö on mies, joka on matkalla kotiin oltuaan toisella puolella Yhdysvaltoja maailmanlopun iskiessä. Pelin alussa käy ilmi, että hänen perheensä on paennut muualle, ja hän ajautuu auttamaan pikkutyttöä ja tämän isää. Mukana on myös sivutehtäviä, joissa voi auttaa kuolevan kaupungin muita asukkaita selviytymään vähän pidempään.
Pääosassa ovat kiipeily ja poikkeuksellisen vaikeat taistelut. Pelaajahahmolla on terveys ja stamina. Terveyttä menee kun tulee ammutuksi ja staminaa, kun tekee jotain raskasta. Assassin’s Creed -pelien tyyliseen kiipeilyyn tulee uutta sisältöä, kun ylös pitää päästä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Jos stamina loppuu, ote lipeää.
Taistelussa voi bluffata osoittamalla aseella, ampua tai lyödä viidakkoveitsellä. Machete on hidas, bluffi ei toimi loputtomiin, eikä luoteja ole koskaan liikaa. Taistelun tuntuma onkin omaperäinen, sillä kerrankin videopelipahiksilla tuntuu olevan jonkinlainen itsesuojeluvaisto. Joskus he jopa antautuvat.
Taistelut ovat myös hyvin vaikeita, ja niiden ansiosta pääseekin tutustumaan pelin tallennussysteemiin. Edelliseen tallennuspisteeseen saa palata vain pari kolme kertaa ennen kuin peli heittää pelaajan koko kentän alkuun. Se sopii pelin yleiseen niukkuuden tunnelmaan, mutta johtaa välillä ärsyttävään hinkkaamiseen.
Parhaimmillaan I Am Alive on videopeliversio Cormac McCarthyn kirjasta Tie. Se on tinkimätön kuvaus ihmisistä, joilla ei ole enää mitään jäljellä. Valitettavasti sen tarina harhautuu sivupoluille heti alussa ja pelimaailmakin on vähän turhan tavanomainen. Aihepiiri on kaluttu videopeleissä perusteellisesti, mutta ainakaan tämä peli ei sorru turhaan pelaajan mielistelyyn.
TESTATTU
XBOX360
ARVOSTELIJA
Juhana Pettersson
PÄÄSTÖTODISTUS
Selviytymiskauhupeli, joka saa kilpailijansa näyttämään anteliailta