Heroes of Might and Magic on pitkäikäinen fantasiastrategia, jonka venäläinen Nival herätti henkiin viime vuonna. Saagan tämä versio saa nyt loppunsa toisen lisäosan myötä. Tribes of the East esittelee uutena pelattavana osapuolena puolidemoniset örkit ja lisäilee muutenkin kaikkea kivaa.
Yllättäen Tribes of the East ei vaadi emopeliä toimiakseen. Mistään aloittelijoille ystävällisestä paketista ei kuitenkaan ole kysymys, joten kiinnostuneiden noviisien kannattaa tarttua peruspeliin.
Teknisesti tai pelattavuuden kannalta peli ei ole muuttunut. Välianimaatiot ovat ehkä vähemmän tönkköjä kuin aikaisemmin, mutta juoni on edelleen hömppää.
Tribes sisältää kuudentoista tehtävän kampanjan, kourallisen yksinpelitehtäviä ja nelisenkymmentä moninpelikarttaa. Tehtäväsuunnittelu on aina ollut Nivalin heikoin lenkki, eikä tilanne ole juuri parantunut. Tehtävät ovat edelleen putkimaisia temppuratoja tai puuduttavaa jyystämistä. Edellisen lisälevyn tapaan pitää käydä läpi kymmenen tehtävää, ennen kuin uudella rodulla pääsee kunnolla pelaamaan.
Onneksi levyllä on mukana tehtäväeditori ja kampanjaeditori, joten fanit voivat viimein päästää luovuutensa valloilleen. Fanikunnan uskollisuudesta kertoo Tribesin mukana tuleva fanimanuaali. Upea 340-sivuinen pdf-opus sisältää kaiken, mitä mahdollisesti halusit tietää Heroes vitosesta.
Itse Tribesin vetonaula ovat tietenkin örkit, joiden yksiköistä suunnittelijat ovat onnistuneet tekemään riittävän erilaisia. Pikkupeikot pakenevat taistelusta ja vaihtavat puolta, mutta isommat mörököllit voivat käyttää niitä ruokana tai vaikka ammuksina. Magiaa hyljeksivillä örkeillä pitää myös tottua erilaiseen pelityyliin, ne kun saavat bonuksia lähitaisteluun pyrkimisestä.
Uuden rodun lisäksi Tribes sisältää paljon muuta pikkukivaa, kuten uusia taikoja ja esineitä. Nokkela uutuus on mahdollisuus panna oma sankari uudelleenkoulutukseen, jos alun perin tehdyt uravalinnat eivät miellytä. Suuri uudistus sen sijaan ovat valinnaiset päivitetyt yksiköt. Jokaiselle yksikölle voi nyt valita kahdesta päivitysvaihtoehdosta, mikä tuo ainakin moninpeleissä rutkasti lisää pohdittavaa.
Heroesin viitososan lopetus on hieman vaisu paketti. Alussa peli onnistuu koukuttamaan uusien ominaisuuksien kokeiluun. Hieman liian pian alkaa kuitenkin taisteluväsymys painaa. Liian paljon pelin sisällöstä on nähty jo aiemmin.
PÄÄSTÖTODISTUS
Sisäänpäinlämpiävä paketti faneille