Headhunter: Redemption

23.09.2004

Kovanaamainen palkkionmetsästäjä Jack Wade tekee paluun Headhunter-sarjan toisessa osassa. Hänen edellisestä seikkailustaan on kulunut 20 vuotta ja maailma on muuttunut paljon. Tappavan kulkutaudin aiheuttamasta kaaoksesta on noussut uusi luokkayhteiskunta, jossa lakia valvovat ainoastaan rikkaiden palveluksessa olevat palkkionmetsästäjät.

Vallankumousta suunnitteleva kapinallisryhmä ajaa Jackin tutkimaan maailmansa taustoja ja salaisuuksia. Apunaan hänellä on nuori, palkkionmetsästäjän ammattia opetteleva Leeza. Omapäinen sankaritar on pelin positiivisin yllätys. Kehitystiimi on osannut luoda charmikkaan ja viehättävän naishahmon sortumatta turhaan seksismiin. Tyylikkäillä ja näyttävillä välivideoilla kerrottu tarina on muutenkin erittäin ammattitaitoista jälkeä.

Ikävä kyllä samaa ei voi sanoa pelin muusta sisällöstä. Kyseessä on hyvin perinteinen toimintapeli, jossa vihollisten ammuskelua on maustettu kevyellä hiiviskelyllä. Sankareiden liikevalikoima on kohtuullisen monipuolinen, mutta pelattavuudessa olisi paljon parantamisen varaa. Ylivoimaisesti suurin ongelma on epäloogisesti liikkuva kamera, jonka vuoksi vastustajien saaminen tähtäimeen on varsinkin avoimissa tiloissa hankalaa. Pahimmillaan se myös vaikeuttaa väistöliikkeitä ja saa päähenkilöt putoamaan pohjattomiin kuuluihin. Lisäksi kontrollisysteemi saa hahmot silloin tällöin tekemään jotakin aivan muuta kuin pelaajalla oli mielessä.

Karismaattisten sankareiden ja mielenkiintoisen tarinan vuoksi näitäkin ongelmia olisi valmis kestämään. Valitettavasti tylsä ja suoraviivainen kenttäsuunnittelu rapistaa pelikokemusta entisestään ja pudottaa Headhunter: Redemptionin alahylly-ostoksen tasolle.