Viime vuosina nettiroolipelien suosio on kasvanut hurjasti ja tämän genren ovat löytäneet myös monet sellaiset pelaajat, jotka eivät ennen ole edes roolipeleistä välittäneet. Tätä kirjoittaessani pelkästään World of Warcraftillä on kaksi miljoonaa käyttäjää. Syitä suosion lisääntymiseen on monia, kuten helpommat käyttöliittymät ja aloittelijaystävällisempi lähestymistapa. Tästä huolimatta kuukausimaksut ovat vielä suuri kynnys, varsinkin pelaajille, jotka eivät ehdi viettää linjoilla aikaansa joka päivä.
Guild Wars on siitä harvinainen toimintapainotteinen nettiroolipeli, ettei siinä ole kuukausimaksuja. Eli sen kun ostat paketin kaupasta ja se on sitten siinä, ainakin toistaiseksi. Kehittäjän tarkoituksena lienee kuitenkin julkaista tiuhaan tahtiin lisälevyjä. Guild Wars yrittää erottua monella muullakin innovatiivisella ja mielenkiintoisella tavalla kilpailijoistaan. Esimerkiksi tässä pelissä ei ole sitä ongelmaa, että et voi seikkailla kaverisi kanssa, koska tämä on eri serverillä.
Guild Warsissa kootaan ennen tehtävien suorittamista ryhmä kaupungin sisällä ja kaupungista ulos mennessä peli luo jokaiselle ryhmälle ”oman kartan”. Kilpailevissa peleissä joutuu ruuhka-aikana odottelemaan tehtävän kannalta olennaisen hirviön uudelleen syntymistä, kun toinen ryhmä on juuri tämän lahdannut. Ongelmana eivät ole muutenkaan uudelleen syntyvät hirviöt, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa kiusallisia kuolemia. Paikasta toiseen ravaamisesta on tehty helpompaa, sillä pelaaja voi matkata eri puolille pelimaailmaa yksinkertaisesti klikkaamalla kartalta esim. kaupunkia, jonne on menossa. Muutenkin suunnistaminen ja tehtävien tekeminen on helppoa, kiitos hyvin toimivan nuolen ruudun ylälaidassa.
Se, mikä pistää tässä pelissä heti silmään, on upea ulkonäkö ja peli ei edes tarvitse pyöriäkseen mitään tehomyllyä. Toisaalta, maailma Guild Warsissa on vähän turhankin nätti. Pelimaailman naiset ovat kuin suoraan mallikoulusta ja miehet repäisty suoraan hajuvesimainosten kiiltokuvakatalogista. Lisäksi hahmot muistuttavat liikaa toisiaan ja niiden ulkonäköä ei pääse tarpeeksi muuttamaan. Muutakin napisemista pelistä löytyy, kuten lineaarisuus.
Välillä Guild Wars tuntuu jopa putkijuoksulta, sillä pelaajan taivalta ohjataan vahvasti maaston muodoilla. Sipsuttavat sankarimme/sankarittaremme eivät osaa hyppiä ja heidän pitää kiertää jopa pieni halkeama portaissa. Vaikka sankari osaa loitsia taivaalta ties minkälaisen tuliryöpyn vastustajan niskaan, niin siitä huolimatta hän jää jumiin portaiden kulmaan, jonka reunat ovat pari senttiä korkeat. Se, että kaupungin ulkopuolella ei ole muita pelaajia kuin ryhmäsi, syö välillä vähän pelifiilistä. Pahimmillaan poppoosi koostuu vielä tietokoneen ohjaamista hahmoista, joiden tekoälyssä olisi vähän parantamisen varaa.
Vaikka kaikkea mahdollista säätöä pelaajien itse tekemistä esineistä lähtien jää Guild Warsista myös uupumaan, niin loppujen lopuksi yllä olevat negatiiviset asiat eivät paljoa peli-iloa häiritse. Osa on jopa makuasioita. Tosiasia on, että kyseessä on kiistatta hyvä nettiroolipeli. Se on hyvin aloittelijaystävällinen, mutta siitä löytyy haastetta myös veteraaneille, varsinkin pelaajien ja kiltojen välisissä otteluissa. Nämä pelaajien väliset taistelut tuovat pelille huomattavaa lisäarvoa, varsinkin kun taisteleminen on pelissä hauskaa ja hyvin toteutettu. Kaiken kaikkiaan on helppo suositella pelihyllyn täytteeksi nettiroolipeliä, joka on nätin näköinen, innovatiivinen, kuukausimaksuton ja vielä hauska pelata.