(Kuva: SCE Japan Studio / Gravity Rush)
Harva ostaa pelilaitetta laitteen itsensä vuoksi. Olennaista on pelit, joita sillä voi pelata. PSP:n seuraajan Vitan tahmainen myynti saattaakin selittyä sillä, että alustalle on julkaistu vähänlaisesti ykkösluokan pelejä. Sonyn kotistudiossa Japanissa kehitetty Gravity Rush on kuitenkin juuri tällainen peli. Se on omaperäinen, hauska, ja pelattavissa ainoastaan Vitalla.
Päähenkilö Kat on muistinsa menettänyt tyttö joka löytää itsensä taivaalla kelluvasta steampunk-kaupungista. Hänellä on musta kissa joka suo hänelle painovoima-aiheisia supervoimia. Open world-tyyliin toteutetussa kaupungissa voi liikuskella keräämässä pisteitä, tai sitten tekemässä juonitehtäviä.
Tarinan sävy on peruspositiivinen. Kat ei stressaa turhia siitä, ettei tiedä kuka on. Tämä on hyvä, sillä hänen identiteettinsä on yksi niistä monista mysteereistä jotka eivät selviä tämän pelin aikana. Jatko-osaa pedataan huolella.
Parasta pelissä on painovoimaaan perustuva pelimekanismi. Oikealla olkanäppäimellä Kat nousee leijumaan painottomana. Kun olkanäppäintä painaa uudestaan, Kat putoaa ruudun keskelle. Jos kamera osoittaa kattoon, Kat on pian seisomassa pää alaspäin. Vasemmalla olkanäppäimellä palautetaan normaali painovoima.
Painovoimalla kikkailu on paras tapa matkustaa, taistella vihollisia vastaan ja selvitä pelin tasohyppelyosuuksista. Se toimii vaivattomasti ja hauskasti.
Katin voimat kehittyvät kokemuksen myötä. Timantteja keräämällä voi pidentää painovoimaefektin kestoa tai saada lisää voimaa potkuihin. Pisteitä käyttämällä asiat, jotka ennen olivat mahdottomia, muuttuvat mahdollisiksi.
Gravity Rush on ilahduttava peli erityisesti nykyisellä jatko-osien ja turvalliseksi havaittujen peli-ideoiden täyttämillä markkinoilla. Painovoimataisteluissa pärjää, jos osaa pudota taivaalla lentävän jättiläiskalan niskanikamaan jalka edellä. Mekanismi on uusi, mutta samalla helppo oppia ja sisäistää.
Yksi Gravity Rush ei riitä pelastamaan Vitaa, mutta antaa kuitenkin osviittaa suunnasta johon sen kanssa pitäisi mennä.
ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON
PLUSSAT
TOIMIVA PELIMEKANISMI
HAUSKA MILJÖÖ
MIINUKSET
LIIKAA JATKO-OSAN PETAAMISTA
PÄÄSTÖTODISTUS
Omaperäinen ja hauska peli, jonka kaltaisia toivoisi Vitalle ilmestyvän enemmänkin