Geoff Crammond's Grand Prix 4

05.07.2002

Geoff Crammond’s Grand Prix -pelisarja on pitänyt F1-simulaattoreiden valtikkaa käsissään jo yli kymmenen vuoden ajan. Geoff Crammondia pidetään jonkinasteisena perfektionistina, sillä GP-sarjan pelejä on työstetty aina huolella, joka näkyy myös pelien laadussa. GP4:n edeltäjien välillä on ollut aina pitkä väli, jonka ansiosta uusi Grand Prix on jaksanut hämmästyttää uudella grafiikallaan ja muilla parannetuilla ominaisuuksilla. GP3:n ja GP4:n väliin ei kuitenkaan mahdu edes kahta vuotta, joten mieleen tuli väistämättä ajatus, onko peli vain minimaalisilla uudistuksilla varustettu rahastuspäivitys (tyyliin EA:n NHL-pelisarja)? Nyt GP4 on kaupoissa ja on aika katsoa mitä Geoff Crammondin uusin luomus pitää sisällään.

Grand Prix 4:n ajajien, tallien sekä ratojen tiedot on otettu kaudelta 2001. Näin ollen Kimi Räikkönen kaahailee Sauberilla, Häkkinen kaasuttelee yhä McLarenilla, eikä Toyotaa ole vielä mukana. Uusimmat ajajatiedot olisivat olleet tietysti plussaa, mutta meneehän se näinkin. Lähiaikoina nettiin tulee varmasti saataville pelaajien itse tekemiä päivityksiä, joilla ajajatiedotkin saa päivitettyä ajan tasalle. Mukana on kaikki 17 F1-rataa, joista jokainen on mallinnettu todella tarkasti. Mallinnukseen on käytetty mm. GPS-tietoja, videomateriaalia ja tuhansia valokuvia, joten jokaisen pompun ja kuopan pitäisi olla tarkasti oikealla paikallaan.

GP4:stä löytyy viisi yksinpelimoodia sekä moninpeli, jota voi pelata LAN:ssa tai saman koneen äärellä. Yksinpelimoodeista löytyy pikakisa, jossa kierretään rata ympäri pari kertaa; yksittäinen GP, joka sisältää myös harjoitukset ja aika-ajot; harjoitukset, joissa voi opiskella rataa ja kokeilla auton säätöjä ja quicklaps-moodi, jossa kisaillaan siitä, kuka saa aikaan nopeimman kierroksen tyhjällä radalla. Kaiken kruunaa Championship-moodi, jossa tavoitellaan tietenkin F1:n maailmanmestaruutta. GP4:stä löytyy myös GPaedia, joka on eräänlainen tietokirja, josta löytyy kaikki tärkeimmät tiedot F1-maailmasta. GPaediasta löytyy myös videopätkiä, joissa Arrowsin testitiimin johtaja Mark Hemsworth antaa ohjeita auton säätämistä ja varikkostrategioiden luomista varten.

Auton säätäminen onkin erittäin tärkeää mikäli haluaa menestyä muullakin kuin helpoimmalla vaikeustasolla. Aiempien Grand Prix -pelien tapaan GP4:ssäkin autoa voi säätää todella tarkasti aina siipien kulmaa, ajokorkeutta ja vaihdevälityksiä myöten. Harjoitukset ovat hyvä paikka testailla erilaisia säätöjä, jotta auton saisi kulkemaan niin hyvin kuin mahdollista. Esimerkkinä otettakoon Hockenheim, jolla saavutetaan koko kauden suurimmat nopeudet. Vakiosäädöillä huippunopeus on noin 300km/h, mutta testaamalla ja virittelemällä saa auton kulkemaan ainakin 340km/h. Pelkkä huippunopeus ei tietenkään ratkaise kaikkea, vaan hyvä ajettavuus on huippunopeuttakin tärkeämpää. Säätäminen ei ole mitään typerää pakkopullaa, vaan se on usein varsin hauskaa ja ennen kaikkea antoisaa. Mikään ei ole mukavampaa kuin kaahailla todella hyvät säädöt omaavalla autolla ja naureskella vastustajille, joiden formulat ovat selkeästi hitaampia ja vaikeammin ajettavia. Myös varikkostrategia kannattaa suunnitella huolella, sillä oikealla varikkostrategialla voi voittaa useita sekunteja, jotka varsinkin vaikeimmilla vaikeustasoilla ovat todella arvokkaita.

Aloitteleva F1-pilotti saattaa tarvita erilaisia ajoapuja. GP4:stä löytyy mm. kaasutusapu, jarruapu, automaattivaihteet sekä aina käytännöllinen auton hajoamattomuus. Ilman mitään apuja jo liikkeelle lähteminenkin saattaa tuottaa hankaluuksia, mutta parhaan pelikokemuksen saa, kun ei ajoavut ovat minimissä. Ilman minkäänlaisia apuja ajaminen vaatii kyllä harjoitusta, mutta kierrosajatkin paranevat kun pelaaja voi ottaa riskejä ja onhan se voittokin erityisen makea, kun tietää ajaneensa ilman tietokoneen avustusta.

F1-auton ajotuntuma tuntuu varsin realistiselta, ainakin näin mikroautoa ajaneen peliarvostelijan silmin. Auto käyttäytyy oikein kiihdytyksessä, jarrutuksessa ja mutkissakin. Oikeiden ajolinjojen valinta on ensiarvoisen tärkeää, sillä mutkien ajamiseen voi helposti kuluttaa useita turhia sekunteja ajamalla mutkaan väärää ajolinjaa pitkin. Vauhdin tunnettakin pelistä löytyy ja vaikka maisema vaihtuukin nopeasti, ehtii taustoihin kiinnittää sen verran huomiota, että huomaa niiden hoitavan hommansa mallikkaasti vaikka ne todellisuudessa ovatkin varsin karkeasti tehtyjä.

Koska kyseessä on autopeli, on luonnollista, että paras pelattavuus saavutetaan ratti+poljin -yhdistelmällä. Tällöin ohjaaminen on tarkkaa ja autoa pystyy hallitsemaan huomattavasti paremmin kuin näppäimistöllä pelatessa. Näppiksellä tai muulla ohjaimella pelaaminen tietysti onnistuu, mutta pelituntuma kärsii melkoisesti.

Grand Prix -peleissä tekoäly on aina ollut hieman heikkoa, eikä tilanne ole parantunut merkittävästi Grand Prix 4:ssäkään. Tekoälyn ohjastamat formulat ajavat varsin tarkasti ennalta määrättyjä ajolinjoja, jolta ne eivät väistä juuri mitään. Tekoäly kyllä tarjoaa kunnon haasteen jos kolaroinnilta vältytään. Paikoin pelissä tuleekin kunnon kisailun tuntu, vaikka vastassa onkin vain tekoälykuskeja. Moninpelit ovat sitten vieläkin kovempia puristuksia, sillä ihmispelaajia vastaan ajaminen on todella mukavaa ja intensiivistä puuhaa.

Graafisesti peli on varsin hyvän näköinen, mutta raskas grafiikkamoottori aiheuttaa ikäviä ongelmia varsinkin sateella, jolloin peli pätkii todella pahasti vaikka alla olisikin tehokas tietokone. Pätkiminen on kyllä periaatteessa väärä termi, sillä kun kone joutuu liian koville, peli hidastaa tapahtumien kulkua ja siten peli etenee mateluvauhdilla. Pelkän graafisen kasvojenkohotuksen lisäksi GP4:ssä on parannettu myös varikkohenkilökunnan- ja lippujen heiluttajien animaatioita.

Äänipolitiikka on aina ollut yksi GP-pelisarjan vahvoja osa-alueita. GP4:ssä valikkomusiikit ovat kovaa keskitasoa ja ajaessa äänimaailma koostuu lähinnä moottoreiden äänistä ja renkaiden ulvomisesta, jotka ovat todella aidon kuuloisia. Selostajia pelissä ei ole, mutta silloin tällöin varikkohenkilökunta heittää pelaajalle muutamia kommentteja. Nämä kommentit ovat kuitenkin äärimmäisen harvassa, joten niiden tarkoitus jää hieman epäselväksi.

Kun ruutulippu on heilahtanut, on aika katsoa mitä Geoff Crammond tiimeineen on saanut aikaisiksi. Grand Prix 4 on edeltäjiensä kaltainen huippusimulaatio, joka kaasuttaa F1-simulaattoreiden kärkipallille. Pelin ainoa tekninen ongelma on raskas grafiikkamoottori, jonka takia pelin pelaaminen on paikoitellen aika köyhää. Pelissä ei myöskään ole mitään merkittäviä uudistuksia ja sen takia pelilaatikosta kantautuukin pieni rahastuksen katku. GP3:n omistajien ei siis välttämättä GP4:sta tarvitse ostaa, mutta muille formuloiden ystävillä Grand Prix 4 on yksi kesän ykköspelejä.