Avaruusaiheisten strategiapelien fanit, herätys! Galaktiset sivilisaatiot kaksi on täällä. Kysymyksessä on jatko-osa mittavalle pelille, joka on kokenut pieniä mutta merkittäviä uudistuksia.
Yksi tärkeimmistä muutoksista on kohdistunut itse pelimaailmaan: nyt useampi sivilisaatio voi asuttaa samaa tähtijärjestelmää. Myös alusten rakentaminen on muuttunut. Valmiiden konseptien lisäksi pelaaja voi suunnitella aluksensa täysin itse.
Tässä piilee myös yksi pelin parhaista ominaisuuksista. Alukset voi rakentaa lukemattomista eri moduleista, joihin liitetään pelaajan joko tutkimuksen tai vaihtokaupan avulla saamaa tekniikkaa. Rakentelun lisäksi aikaa käytetään kauppasuhteiden ja -reittien muodostamiseen, diplomatiaan, sodankäyntiin ja uusien alueiden valloittamiseen.
Sotaretkellä tarvittavat alukset kulkevat näppärästi muodostelmissa, joiden suuruus riippuu siitä kuinka pitkällä pelaajan logistiikan tutkimus on. Logistiikka vaikuttaa myös kaupankäyntiin, jota sitäkin pitää tutkia erikseen. Lukuisat eri tieteenalat vaativat pelaajalta tietoa siitä, mitä taktiikkaa hän aikoo käyttää. Kaikkea ei ehdi, eikä kannata tutkia.
Pelin tekoäly ei hurmaa, mutta se järjestää silloin tällöin yllätyksiä muuten melko tasaiseen tapahtumavirtaan. Universumi on varsin väkivaltainen paikka, jossa on käynnissä koko ajan jonkinlainen liittoutuminen ja heikompien hävitys. Myös pelaaja voi liittoutua monipuolisesti eri ryhmien kanssa tai pysyä yksinäisenä sutena.
Mittava strategiapeli on aiheesta kiinnostuneille ehdottomasti tutustumisen arvoinen julkaisu. Muille se on helposti liian massiivinen ja tylsän rutiininomainen.