Full Spectrum Warrior

28.04.2005

Full Spectrum Warrior perustuu Yhdysvaltojen armeijan käyttöön kehitettyyn strategia-simulaatiopeliin. Tästä syystä se onnistuu tarjoamaan hieman tavanomaista kiinnostavamman lähestymistavan realistiseen toimintaan taistelukentällä.

Alussa pelaaja sijoitetaan kuvitteelliseen keskiaasialaiseen Zikestaniin, jossa Yhdysvaltojen joukkojen epäkiitollisena tehtävänä on toimia rauhanturvaajina erittäin vihamielisessä ympäristössä. Pelaajan roolina on kahden kuusimiehisen ryhmän johtaminen ja niiden komentaminen taistelukentällä. Alpha- ja Bravo-tiimit liikkuvat vihollisen linjojen takana pelaajan ohjatessa niitä samanaikaisesti. Suurin ero tavanomaisiin räiskintäpeleihin on siinä, että pelaajan ohjaamien joukkueiden miehet hoitavat ammuskelun ja pelaajan vastuulle jää tiimien liikkeistä huolehtiminen, tilanteisiin sopivien aseiden valinta ja muu strateginen toiminta.

Tavanomaisesta poikkeavan ideansa vuoksi Full Spectrum Warrior on tavallista kiinnostavampi sota-peli. Alkuasetelmasta huolimatta se ei kuitenkaan lunasta lupauksiaan, sillä se ei kehity kampanjan edetessä. Minkäänlaista jännitettä tai tunnelmaa pelissä ei juuri pääse syntymään. Viholliset ovat aivan liian passiivisia, eivätkä edes erityisen älykkäitä. Pelaajan joukot tuntuvat myös olevan koko ajan lukumääräisesti ylilyöntiasemassa, vaikka loogisesti ajatellen niiden pitäisi olla alakynnessä vieraassa vihamielisessä ympäristössä. Jenkkien ahdinko Irakissa ei ole ihme, jos joukkojen harjoittelu perustuu Full Spectrum Warriorin kaltaiseen leikkikaluun.