(Kuva: Subset Games / FTL: Faster Than Light)
“Kapteeni, vihollisen tulitus on tuhonnut moottorit ja valtaajat ovat teleportanneet jonnekin päin alusta. Emme tiedä minne, sillä myös sensorit ovat hajalla. Ohjukset ovat lopussa, ilmalukko on jumiutunut auki, ja elossapito on tulessa. Vihollinen ampui juuri ohjuksen. Mikä on komentonne?”
Indiepeli FTL: Faster Than Light on erinomaisen toimiva avaruusalussimulaattori. Pelaaja ottaa komentoonsa tärkeää tietoa kuljettavan Federaation aluksen, joka pakenee perässä hyökyvää kapinallisten laivastoa. Pelin tavoitteena on päästä läpi tietty määrä galaksin sektoreita, minkä jälkeen edessä on melkoisen haastava lopputaistelu.
FTL on pohjimmiltaan resurssienhallintapeli. Alusta hallitaan sen pohjapiirroksen ja eri järjestelmiä kuvaavien ikonien avulla. Pelimekaniikka on juuri tarpeeksi monimutkainen, että se mahdollistaa monipuolisen kikkailun, mutta tarpeeksi yksinkertainen, että perusteet oppii parin minuutin tutoriaalissa. Aluksen järjestelmät – kuten moottori, suojakentät ja aseet – tarvitsevat voimalähteen tuottamaa energiaa. Lisäksi järjestelmiä voi parannella vastustajilta putoavan romun sekä kauppojen tarjonnan avulla.
FTL on ns. roguelike-peli, eli kahta samanlaista pelikertaa ei ole, pelitilannetta ei voi palauttaa tallennuksesta, ja läpi pääseminen voi vaatia kymmeniä yrityksiä. Tämän ymmärtäminen heti alussa auttaa asennoitumaan peliin oikein.
Avaruustaistelu todella tuntuu siltä, miltä se scifi-sarjoissa kuulostaa. Toiminta etenee reaaliaikaisesti, mutta pelin voi tiukassa tilanteessa laittaa paussille ja antaa komentoja rauhassa. Järjestelmät kärähtelevät taistelussa, hyökkääjiä teleporttaa komentosillalle, runkoon puhkeilee reikiä, ja pelaajan pitää päättää, pidetäänkö miehistön jäsenet asemissaan vai ohjataanko heidät korjaamaan vaurioita tai sammuttamaan tulipaloja. Taistelun lopussa on usein edessä tiukka valinta: mistä järjestelmistä leikataan energia aseisiin, jotta saataisiin ammuttua se viimeinen epätoivoinen laukaus.
Jokainen sektori koostuu satunnaisesti arvotuista tähtijärjestelmistä, joita pelaajan pitää koluta aseiden ja varusteiden toivossa niin paljon kuin ehtii, ennen kuin sektorin vasemmasta laidasta hyökyvä kapinallisten laivasto saavuttaa aluksen.
FTL on loistava, elegantisti toteutettu ja hyvin tasapainotettu peli, joka tavoittaa hienosti sen fiiliksen, millaista olisi istua scifi-tarinan avaruusaluksen kapteenin tuolissa.
ARVOSTELIJA
JANOS HONKONEN
PLUSSAT
TOIMIVA KOKONAISUUS
SOPIVAN MONIMUTKAINEN
TUNNELMA KOHDALLAAN
MIINUKSET
LOPPUTAPPELU TURHANKIN TIUKKA
PÄÄSTÖTODISTUS
Koukuttava indie-avaruussimulaattori