Final Fantasy XIII

08.04.2010

Final Fantasy XIII on sulava kokonaisuus tarinaa eteenpäin kuljettavia animaatioita ja vihollisjoukkoa vastaan käytäviä taisteluita. Lopputulos on vahvasti tarinavetoinen vaikka tarina jääkin ohueksi.

Peli alkaa Cocoon-nimisestä taivasmaailmasta, jossa kapinalliset taistelevat Cocoonin armeijaa ja muita vihollisjoukkoja vastaan. Lukuisia pelitunteja myöhemmin pelaaja etenee orgaanisempaan Pulse-rinnakkaismaailmaan. Siellä alkaa vihdoin tapahtua. Pulse on steampunk-henkinen ympäristö, joka tarjoaa avoimemman pelimaailman sekä mahdollisuuden ympäristön tutkailuun, tehtävien tekemiseen ja grindaamiseen.

Final Fantasystä tuttu roolipelaaminen on karsittu olemattomiin. Tarinaa eteenpäin kuljettavien animaatioiden säännöllisyys ja tunnelijuoksuksi typistetty pelisisältö jättävät pelaajan helposti seuraamaan tapahtumia sivusta. Pelaaja kulkee läpi tunnelimaisia kenttiä, joissa ei toistuvien taistelujen ohella ole juuri mitään kerättävää tai tekemistä. Reitiltä ei myöskään voi poiketa. Mahdolliset valinnat rajoittuvat siihen, taisteleeko vihollisia vastaan vai yrittääkö kiertää ne. Taisteluihin osallistuu enintään kolme hahmoa ja taistelukokoonpanot ovat suurimman osan peliä ennaltamäärättyjä. Liiallinen toistuvuus houkuttelee välttämämään monotoniset taistelut, mutta se on pidemmän päälle hahmokehityksen kannalta ongelmallista. Hahmo kehittyy ansaitsemalla kokemuspisteitä, joita saa taistelussa.

Jokaisella hahmolla on omanlainen aseensa ja erityistaitoja, jotka kehittyvät pelin edetessä. Pelaaja voi valita automaattisen taistelumoodin tai päättää itse millaisia iskuja tekee. Automaattinen pelaaminen toimii niin hyvin, ettei pelaajan ole tarpeen tehdä omia valintoja. Myös taistelujen tempo tukee automatisointia. Se typistää taistelut X-napin painamiseksi ja tiiminjäsenten parantamiseksi.

Suoraviivainen pelaaminen tekee uusimmasta Final Fantasystä tylsän. Silti siinä on omaa taikaansa. Pelimaailma ja animaatiot ovat erittäin kauniita ja hahmoanimaatiot sulavia. Cocoonin ja Pulset maisemat ovat mielikuvituksellisen rikkaita ja hahmot monipuolisia. Final Fantasy XIII on massiivinen kokonaisuus, joka muuttuu kiinnostavammaksi pelin edettäessä. Haasteena on pelissä se, että vaikka pelisarjan fanit varmasti jaksavat toistaa taisteluissa samaa kaavaa tuntikausia päästäkseen Pulsen monipuolisempaan maailmaan, satunnaispelaajien kärsivällisyys ei välttämättä siihen riitä.

Final Fantasy XIII:n tarinavetoisissa taisteluissa on pelisarjalle ominaista taikaa. Se tarjoaa visuaalisesti hienoja elämyksiä, mutta pelikokemus on harmillisen yksinkertainen ja ohut.

PÄÄSTÖTODISTUS
Suoraviivaisesta ja visuaalisesti näyttävästä taistelupelistä on unohtunut Final Fantasyistä tuttu roolipelaaminen.

– SONJA KANGAS