Final Fantasy Crystal Chronicles – Crystal Bearers

04.02.2010

Final Fantasy Crystal Chronicles -sarjan uusin osa jatkaa tarinaa sata vuotta edellisen osa päättymisen jälkeen. GameCubelle vuonna 2004 julkaistussa Crystal Chronicles -pelissä taisteltiin roolipelihengessä maailmaa saastuttavaa miasma-myrkkyä vastaan. Crystal Bearers -pelissä meininki on toinen. Roolipelaamisen sijaan painotus on toimintaseikkailulla, moninpeli on tiputettu kokonaan pois, eri roduilla ei ole yhtä selvää roolia kuin aiemmin ja teknologia on noussut taikomisen sijaan keskiöön.

Toki taikuutta edelleenkin on, ja pelin nimen kristallinkantajat kykenevät hallitsemaan sitä. Heidän painovoiman hallitsemisen kaltaiset erikoiskykynsä ovat kuitenkin pienemmässä roolissa vähintään yhtä tärkeiden steampunk-härveleiden kuten ilmalaivojen ja höyrykoneiden rinnalla.

Crystal Bearers on tarinavetoinen ja visuaalisesti komea seikkailupeli, jossa riittää paljon pelattavaa. Olennaista pelissä on seikkailu ja varsin yksinkertaiset taistelut. Tarinaan on helppo päästä kiinni, mutta vaikeustaso on valitettavan matalalla.

Tarina lähtee siitä, kun pelaajan ohjaama palkkasoturi Darrel on saattamassa ilmalaivaa toiseen kaupunkiin. Ilmalaivan reitille osuu yllättäen mystisiä lohikäärmeitä ja edellisestä Crystal Chronicles -pelistä tutun, sukupuuttoon kuolleeksi luullun Yuke-rodun hahmo. Yuke-rodun viimeinen edustaja herättää muinaisen pahuuden, jota vastaan pelissä ryhdytään taistelemaan. Tarina etenee alussa vauhdilla ja tarjoaa paljon vaihtelevaa tekemistä ja mielekästä taistelua. Pelin alussa annetut lupaukset jännittävästä ja toimintapainotteisesta menosta eivät kuitenkaan kanna kovin pitkään. Tehtävät alkavat toistaa itseään, ja Wii-ohjaimen hallintaongelmat vain pahentavat asiaa.

Peli pyrkii hyödyntämään Wii-ohjainta monipuolisesti, mutta rikkaasta toiminnallisuudesta huolimatta ratkaisut eivät toimi kovin hyvin. Pelissä pärjää pitkälle sillä, että kohdentaa ja tarttuu erilaisiin esineisiin tai hahmoihin ja ravistelee sitten ohjainta. Ratkaisu toimii oli kyseessä sitten portin avaaminen, vihollisen kukistaminen tai mikä tahansa muu toiminta. Taisteluissa pelaajan tulee yksinkertaisesti valita vihollinen ja heiluttaa Wii-ohjainta singotakseen tämän matkoihinsa. Samaa toistetaan kunnes kaikki viholliset on raivattu tieltä. Pelaaja voi myös heitellä ympäristöstä löytyviä esineitä vihollisten päälle, mutta se on yhtä epätarkkaa eikä tuo varsinaista lisäarvoa pelikokemukseen. Kameran hallinta ja Wii-ohjaimen epätarkkuus tuottavat lisäongelmia. Kameran saa onneksi yhdellä napin painalluksella pelaajan taakse, epätarkka säätäminen käy silti pidemmän päälle hermoille.

Pelin toimivuusongelmat ja toisto rasittavat visuaalisesti hienoa kokonaisuutta. Crystal Bearers on puutteistaan huolimatta viihdyttävä seikkailupeli. Varsin tyypillinen hyvän ja pahan taisteluun painottuva tarina kantaa läpi pelin, vaikka kokeneempi pelaaja voi väsähtää toistoon jo kauan ennen kun se on ohi.

PÄÄSTÖTODISTUS
Visuaalisesti rikas, mutta toiminnallisesti yksitoikkoinen

– SONJA KANGAS