Field Commander

04.09.2006

PSP on pitkään ollut kehno laite strategiafaneille huonon tarjonnan takia. Siinä missä Nintendon laitteille on ollut tarjolla koko joukko korkeatasoisia Advance Wars- ja Tactics-pelejä, PSP:n valikoima on ollut toimintapainotteinen.

Nyt tähän tulee kuitenkin muutos, sillä Field Commander ottaa Advance Warsin toimivan kaavan ja pursottaa sen päälle 3d-kuorrutuksen. Toiminta on vuoropohjaista ja yksiköt korostetun yksinkertaistettuja. Uudenlaisiakin sotakoneita on tarjolla ja sitä myötä myös uudenlaisia taktiikoita. Peli on helppo oppia, mutta esikuvansa tavoin sen hallitseminen on monimutkainen urakka.

Ainoat ongelmat ovat niitä samoja, jotka vaivaavat monia muitakin PSP-pelejä. Latausajat ovat pitkiä, ja peli on muutenkin hidas. Ilmeisesti korea grafiikka verottaa laitteen tehoja, sillä kuva nykii usein ja peli reagoi hitaasti käskyihin.

Kolmiulotteinen grafiikka tuntuukin hieman turhalta. Jos peli ei pyöri sulavasti, miksei suosiolla tehdä siitä kaksiulotteista? Pelillisesti tällä ei olisi suurta merkitystä, sillä pelikenttä on kuitenkin pohjimmiltaan kaksiulotteinen.

Lisäksi realismiin pyrkivä grafiikka näyttää karulta ja persoonattomalta isompiin pelilaitteisiin verrattuna. Visuaalisen ulosannin hengettömyys painostaa koko pelikokemusta, eikä henkilökohtaista sidettä peliin tunnu syntyvän lainkaan. Osasyynä on myös tehtävien yksioikoisuus – joko ne voittaa tai häviää. Mitään pisteytystä tai arviointia ei ole, joten uudelleen pelaamiseen ei juurikaan kannusteta.

Puutteista huolimatta Field Commander on kuitenkin selvästi onnistunut teos. Strategian ystävillä on vihdoin oikea syy tutustua Sonyn kannettavaan kaunottareen.

Tuomio: Vihdoin kelpo PSP-strategiapeli.