Faces of War

28.09.2006

Pari vuotta sitten ilmestynyt Soldiers: Heroes of World War II upposi hyvin reaaliaikaisen taktikoinnin ystäviin. Juuri ilmestynyt Faces of War on sille jatkoa. Toiminnasta nautitaan jälleen toisen maailmansodan maisemissa joko liittoutuneiden, akselivaltojen tai itänaapurin joukkojen johdossa.

Vaikka kyse onkin reaaliaikastrategiasta, pelaaja ei ohjaa sotilaitaan suoraan. Sen sijaan pikkumiehille annetaan käskyjä, joita he yrittävät toteuttaa parhaan kykynsä mukaan. Valitettavasti tässä on myös yksi pelin suurimmista ongelmista, sillä tekoäly on tyhmä kuin saapas. Jos tarkoitus on seistä yhdessä paikassa ja ampua,b kaikki sujuu vielä melko hyvin, mutta etenkin reitin etsintä ontuu pahasti. Aivan liian usein käy niin, että kun miehet vihdoin reagoivat käskyyn, pelitilanne on jo muuttunut liikaa.

Halutessaan pelaaja voi myös ohjata tiettyä yksikköä suoraan, mutta tämä tuntuu valitettavan kömpelöltä. Huono näkyvyys ei ainakaan helpota tilannetta. Esimerkiksi puut peittävät usein hahmot kokonaan, ja yötehtävien aikana omien joukkojen erottaminen vihollisista on lähes mahdotonta. Taisteluissa yleisimmät elementit tuntuvatkin olevan sekasorto ja hämmennys. Peli ei lopulta ole kovin vaikea, mutta pelaaja tuntee harvoin olevansa todella tilanteen hallinnassa. Selkeitä bugejakin löytyy hävettävän paljon.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Faces of War olisi täysin huono peli. Ensinnäkin se on varsin komean näköinen: kaiken voi tuhota, tankit kolistelevat paikasta toiseen, luodit sinkoilevat ympäriinsä ja räjähdyksistä lentelee paljon sirpaleita. Hahmot liikkuvat uskottavan näköisesti, ja parhaimmillaan sotatunnelma on kiihkeä. Silloin kun hahmot vaivautuvat tottelemaan käskyjä tarpeeksi tehokkaasti, meininki on oikeasti hauska. Tehtävien päämäärät muuttuvat ja aukeavat skenaarioiden edetessä, joten vaihteluakin on tarjolla ihan mukavasti.

Pelin isoin ongelma onkin viimeistelemättömyys. Kunnon korjaustiedosto voisi tehdä Faces of Warista astetta paremman tuotteen – perusidea on mielenkiintoinen ja parhaimmillaan toimiva, toteutus vain tökkii, tässä tapauksessa liikaa.

Päästötodistus: Jos peli olisi tehty valmiiksi, se voisi olla mahtava