EverQuest II

05.03.2005

Yksi kaikkien aikojen odotetuimmista jatko-osista näki päivänvalon viime vuoden lopulla, kun EverQuest II pyörähti käyntiin. Tulokkaan peruskonsepti on erittäin selkeä: vanha, tuttu EverQuest, jossa kaikkea on enemmän kuin ennen.

Lisääntynyt tarjonta käy ilmi jo hahmonluonnin yhteydessä. Mukana on peräti 16 pelattavaa rotua ja neljä ammattipuuta, joiden alta löytyy kaiken kaikkiaan 24 vaihtoehtoista uraa. Näitä saa yhdistellä vapaasti ilman minkäänlaisia rajoituksia. Pelimaailmassa erilaisten tehtävien määrää on lisätty huomattavasti, joten tekeminen ei lopu missään vaiheessa.

Aloittelijan kannalta EverQuest II ei kuitenkaan ole helpoin mahdollinen nettiroolipeli. Se on rakennettu ennen kaikkea kiltoja, seikkailijaryhmiä ja muuta sosiaalista aktiviteettia silmällä pitäen, joten yhteistyö muiden pelaajien kanssa on lähes välttämätöntä. Parin ensimmäisen kuukauden aikana julkaistujen päivitysten myötä tämä paine on tosin helpottanut hieman ja sooloilusta on tullut aiempaa varteenotettavampi vaihtoehto.

Pelimoottori on komeaa katseltavaa, mutta muuten siinä olisi hieman parantamisen varaa. Valikkopohjainen käyttöliittymä on kömpelö eikä aina edes täysin intuitiivinen. Taistelusysteemi on hyvin mekaaninen, joten rutiininomaiset kohtaamiset käyvät pidemmän päälle hieman puuduttaviksi. Lisäksi visuaalisella loistolla on hintansa eli laitevaatimukset ovat melkoisen korkeat.

EverQuest 2 on selkeästi parempi nettiroolipeli kuin edeltäjänsä. Muutamat konservatiiviset ratkaisut pakottavat sen kuitenkin luopumaan lajityypin kuninkaan tittelistä.