Eeppinen seikkailu siirtyy virtuaalitodellisuuteen – ennakossa Skyrim VR

Bethesda hyppää ryminällä mukaan Virtual Reality -junaan julkaisemalla isojen pelisarjojensa viimeisimmät tittelit VR-yhteensopivina. Vielä tämän vuoden puolella ilmestyvä Skyrim VR oli testattavana Gamescomissa. Vaikka uuteen versioon on tarkoitus siirtää koko peli kaikkine ominaisuuksineen, PlayStation VR -kokemus on hyvin erilainen muihin alustoihin verrattuna.

10.09.2017

The Elder Scrolls V: Skyrim on Bethesda Game Studiosin kehittämä massiivinen fantasiaroolipeli, joka julkaistiin marraskuussa 2011. Skyrim tarjoaa pelaajalle avoimen maailman, jossa on liki loputtomat mahdollisuudet niin hahmonkehitykselle kuin tutkimusmatkailullekin. Elder Scrolls -universumin viides eepos on äärimmäisen suosittu: sitä on myyty maailmanlaajuisesti yli 30 miljoonaa kopiota. Bethesda luottaa pelinsä vetovoimaan vielä kuusi vuotta julkaisun jälkeenkin siinä määrin, että on tuomassa sen VR-alustalle. Pääsimme Gamescomissa pikaisesti testaamaan, miltä Skyrim näyttää ja tuntuu virtuaalitodellisuudessa.

Skyrim sijoittuu massiiviseen magiantäyteiseen fantasiauniversumiin. Tarina alkaa siitä, kun mestausta odottava päähahmo pääsee lohikäärmeiden ilmestymisestä aiheutuvien kohtalonoikkujen kautta pakenemaan ja aloittamaan elämänsä puhtaalta pöydältä. Halutessaan sankari voi lähteä tutkimaan lohikäärmeiden palaamista vuosisatojen tauon jälkeen. Siviilisodan runtelemassa maassa on kuitenkin paljon työtä ja tehtävää tarjolla, joten maailmanlopun enteet voi myös jättää oman onnensa nojaan. Skyrim on laajojen erämaidensa lisäksi täynnä kaupunkeja, kyliä, linnoituksia, raunioita ja luolastoja, joiden tutkimiseen voi kuluttaa satoja tunteja osallistumatta varsinaiseen pääjuoneen ollenkaan. Massiivisuutensa ja vapautensa takia ideana Skyrimin siirtäminen VR:ään kuulostaakin ultimaattisen hienolta idealta – kyseessä kun on jo lähtökohtaisesti miltei täydellinen toinen todellisuus.

VR-teknologia kehittyy huimaa tahtia, mutta ei vielä parhaimmillaankaan yllä kuvanlaadullisesti samalle tasolle kuin mistä kunnollisella näytöllä tai televisiolla saa nauttia. Vaikka eroon valmistautuisi henkisesti, grafiikan taso on PSVR-lasien kanssa pettymys. Aika on kenties kullannut muistot, sillä pelin alkuperäisestä ilmestymisestä on jo aikaa useampi vuosi, mutta odotukset olivat silti korkeammalla kuin näytillä ollut surullinen palikkagrafiikka. Bethesdan olisi suonut antavan huomattavasti enemmän huomiota tekstuurien tasoon tehdessään siirtoa VR:lle. Tämänhetkinen versio ei millään tasolla tee kunniaa sille ihmetyksen täyttämälle tunnetilalle, jonka Skyrim aiheuttaa laadukkailla toistimilla.

Ohjattavuus on PlayStation Move -liikeohjaimien kanssa lähtökohtaisesti jännittävän erilaista. Hahmon kädet liikkuvat maailmassa omien mukana, joten kaiken työn saa tehdä ihan oikeasti itse etenkin miekoilla ja muilla lähitaisteluaseilla huitoessa. Myös loitsujen varustaminen käsiin on mahdollista, joskaan tulivanojen ampuminen ei ole ollenkaan samalla tavalla tyydyttävää kun draugrien hakkaaminen palasiksi miekalla. Skyrimille ominainen vapaus magian ja aseiden yhdistämisestä on onneksi säilytetty. Kokemuksena sekä miekan että taian samanaikainen käyttäminen on yhdistelmänä edelleenkin voimaannuttava.

Kaikki ohjattavuus ei taisteluissa huitomisen hauskuudesta huolimatta ole yhtä mukavaa. Suurin pettymys VR:n suhteen on liikkuminen. Bethesda on – ainakin vielä demossa – päätynyt ratkaisuun, jossa liikkuminen tapahtuu hankalalla teleporttaus-systeemillä. Kohdistamalla vasemman käden ohjaimesta lähtevän säteen johonkin ympäristössä, ja painamalla nappia hahmo siirtyy välittömästi ”merkittyyn” paikkaan. Vaikka liikkuminen on tarvittaessa nopeaa, se on kaikkea muuta kuin tarkkaa. Heijastusta ei saa kohdennettua haluamilleen paikoille, jolloin pienessäkin kiireessä, kuten taistelutilanteessa, siirtymisestä tulee helposti summamutikassa klikkailua. Siirtymismekaniikan kanssa huomaa jatkuvasti olevansa joko suoraan kiinni vihollisen naamassa tai juuri niin kaukana, että miekka huitoo tyhjyyttä. Hiipiminen – yksi pelin oleellisimmista mekaniikoista – ei tule kysymykseenkään.
Kehittäjät lupaavat kyllä, että viimeisessä versiossa ohjattavuus muuttuu ja hiipiminenkin on mahdollista. Kaikki alkuperäisen julkaisun ominaisuudet on tarkoitus säilyttää myös VR-versiossa. Nähtäväksi jää, kuinka hyvin lupaus pidetään, ja saadaanko liikkumiselle luotua järkevä vaihtoehto ennen marraskuista julkaisua.

Kokonaisuudessaan Skyrimin siirto virtuaalitodellisuuteen ei vakuuta. Avoimen universumin siirto VR-todellisuudeksi kuulostaa toki lähtökohtaisesti hyvältä idealta: juuri tämän tyyppisiä toisia maailmoja vartenhan koko tekniikka on luotu. Toteutus ei siltikään tuo kokemukseen mitään uutta. Liikkumisongelmat ja VR-kypärän keskitasoiset grafiikat pikemminkin vain huonontavat sitä. Normaalisti virtuaalimaailman vahvimpia etuja on sen tuoma lisä immersioon, mutta Skyrimin suhteen se ei ainakaan tällä kehitystasolla toteudu.
Tulevaisuus näyttää, pääseekö Bethesda vielä yllättämään korjaamalla kankean ohjauksen ja skarppaamalla grafiikan kanssa. Alkuperäinen teos on massiivisen vapautensa sekä monipuolisen fantasiamaailmansa kanssa yksi parhaista koskaan tehdyistä videopeleistä, ja sitä voi lämpimästi suositella kenelle tahansa. Ainakin tämänhetkisten esittelyiden perusteella pelistä kiinnostuneiden kannattaa kuitenkin jättää VR unholaan ja pelata Skyrimiä sellaisella alustalla, jolla se toimii.

Tulossa marraskuussa 2017: PlayStation VR

Lisää luettavaa