Echochrome

13.09.2008

Echochromen yksinkertaisen mustavalkografiikan jälkeen mieleen porautuu toivottoman melankolinen taustamusiikki. Tuntuu kuin pelin echo-hahmo olisi juuri ymmärtänyt olevansa lopun elämäänsä sokkeloiden vankina. Itse asiassa Echochrome voisi olla Cube-elokuvan pelivastine. Elokuvan päähenkilöt ponnistelevat ansoitetusta kuutiosta pakoon, vain löytääkseen itsensä tismalleen samanlaisesta kuutiosta. Kuutioiden sijaan Echochromessa tipahdetaan valkoisen tyhjyyden läpi aina vaan uuteen sokkeloon.

Echochromen viehätysvoima perustuu pelimekaniikan, grafiikan ja äänimaailman yksinkertaisuuteen. Toisaalta pelistä puuttuu samanlainen imu, joka motivoi vaikkapa Tetris-pelaajia. Arvatenkin yksi syy tähän on pelin haasteellisuus. Jos Echochrome on viiden tähden sudoku, olisi Tetris sen rinnalla lähinnä lasten väritystehtävä.

Echocromessa pelaaja ei liikuta pelihahmoa vaan kameraa. Koska pelissä on kyse perspektiivistä ja sen kanssa leikkimisestä, näkökulmaa vaihtamalla voi välttää ponnahduslaudan tai aukon läpi putoamisen. Pelaaja voi pudota tai hypätä tasolta toiselle ja yhdistää oikean kamerakulman avulla sokkelon osasia keskenään. Näkökulman muuttaminen saa aikaan perspektiiviharhan, joka mahdollistaa silhuettimaisten pelihahmojen kuljeskelun irralliselta tasolta ja palkilta toiselle.

Pelaaja voi valita lähes 60:sta vaihtoehdosta satunnaisen tehtävän tai kilpailla aikaa vastaan valitsemassaan sokkelossa. Omiakin tasoja voi rakentaa pelin tarjoamilla työkaluilla. Pelin piinallisin ratkaisu on jättää pelaaja palkitsematta uurastuksestaan. Vaativan sokkelon jälkeen pelaaja ei saa mitään palautetta suorituksestaan. Voitontunne katoaa nopeasti, kun echo-hahmo tipahtaa taas tyhjyyden läpi uuteen sokkeloon.

Echochrome on ainutlaatuinen puzzle-peli haastetta kaipaaville. Visuaalisen tyylin ja äänimaailman yhdistelmä on pelissä onnistunut. Omien tasojen kehittäminen ei PSP-versiossa varmasti ole yhtä motivoivaa kuin PS3:n verkkoympäristössä. Nämä tekijät lienevät myös syinä siihen, miksi peli tuskin koskaan saavuttaa laajaa pelaajakuntaa.

PÄÄSTÖTODISTUS
Omalaatuinen ja haastava pulmapeli puzzle-faneille