Earthworm Jim 2

11.01.2003

Madot, nuo maassa mönkivät otukset kuuluvat lähinnä kalastajien ja matofarmareiden suosikkielikoihin. Tähän harvalukuisten matofanien joukkoon kuuluu myös Shiny Entertainment, joka työsti PC:lle Earthworm Jim -pelin vuonna 1994. Peli oli menestys ja sitä seurasi jatko-osa, TV-sarja ja seikkailipa Jim sarjakuvissakin. Pariin vuoteen pelisarjasta ei ole kuulunut mitään, mutta nyt on jälleen tullut aika kaivaa madot esiin, sillä Majesco on julkaissut Earthworm Jim 2:n Game Boy Advancelle.

Earthworm Jim 2 on sivusta kuvattu tasohyppely, jota väritetään sekopäisellä huumorilla ja kevyillä puzzle-elementeillä. Pelin tarinassa Jim lähtee pelastamaan Prinsessa What?s-Her-Name'n, jonka ilkeä Psy-Crow on kaapannut. Psy-Crow haluaa naida prinsessan, jotta hänestä tulisi galaksin monarkki. Prinsessa on siis pelastettava pahan kynsistä. Pelin juoni jää pelin tiimellyksessä kuitenkin sivuseikaksi. Pelastusoperaation aikana kyber-pukuun sonnustautunut sankarimme saa käyttöönsä monenlaisia aseita, joilla Psy-Crown kätyreitä voi rankaista. Jim voi käyttää itseään myös ruoskana, jolloin ammuksia säästyy parempaan käyttöön.

En tiedä alkuperäisen Earthworm Jim 2:n kehittäjien taustoja, mutta tuntuu siltä, että he ovat unohtaneet ottaa lääkeannoksensa. Pelin sankari itsessäänkin on jo outo tapaus, mutta silmiään joutuu hieromaan myös useissa muissa kohdissa. Miltä kuulostavat esimerkiksi taivaalta tippuvat mummot, ihmislapsia kantavat jättiläismuurahaiset tai ongelmanratkonnan välikappaleina toimivat possut. Tällainen sekopäinen huumori kirvoittaa kyllä parit naurut, mutta ei juuri sen enempää.

Kentät ovat ihan näppärän näköisiä, mutta silloin tällöin etenemisreitit hukkuvat taustaan. Jimin ja pelaajan väliin tulee vähän väliä erilaisia esteitä, jotka peittävät Jimin taakseen häiriten pelaamista merkittävästi. Kaiken lisäksi hyppyjä on hankala ajoittaa ja paikoin meinaa päästä suoni puhjeta, kun sokkona tehtävät hypyt eivät onnistu sitten millään. Kontrollit eivät muutenkaan toimi aivan täydellisesti, sillä sankarimme ei aina tottele täysin pelaajan antamia komentoja. Varsinkin ylänurkkiin ammuttaessa Jimillä on paha tapa lähteä kävelemään eteenpäin. Majesco on siis onnistunut ryssimään Earthworm Jim 2:n GBA-version pelattavuuden ja siksi alkuperäisestä PC-versiosta on jäljellä vain häilyvä varjo.

Pelin grafiikat ovat kohtalaista tasoa. Taustat ovat varsin näyttäviä, eikä kenttien ulkoasussakaan ole valittamista. Pelihahmot ovat hieman suttuisia. Ruudulla olevia örkkejä joutuu usein tihrustamaan silmät ristissä, jotta tajuaa mitä ne oikeasti esittävät. Hahmoanimaatioihinkin olisi voinut kiinnittää enemmän huomiota, sillä nykyisellään animaatiot ovat hieman tönkköjä. Musiikitkin ovat kärsineet käännöstyön aikana. GBA:n kaiutin ei tietenkään ole mikään hifi-vehje, mutta musiikki kuulostaa tarpeettoman tukkoiselta.

Earthworm Jim 2 käyttää hyväkseen salasanatallennusta, joka tänä patteritallennusten aikakautena on hyvin rasittavaa. On se kumma, kun GBA:n tarjoamia mahdollisuuksia ei hyödynnetä, vaan pelaajat pakotetaan tarttumaan kynään ja paperiin rustatakseen ylös erinäisiä kirjain- ja numeroyhdistelmiä. Jos salasanatallennuksesta etsii jotain hyvää niin peli ei tallenna itseään kentän alkuun, vaan siihen paikkaan missä salasana otettiin ylös energian ja ammusten säilyessä oikeissa lukemissaan. Maailmalta on kuitenkin kuulunut tietoja, että silloin tällöin tallennuksissa olisi jonkinlaisia ongelmia. Tietojen mukaan Jim on mm. heittänyt henkensä, kun peli on ladattu. Myös energian ja ammusten hupenemista on havaittu. Itse en kuitenkaan törmännyt tällaisiin bugeihin.

GBA:n Earthworm Jim 2 on pettymys. Sen pelattavuus on huonoa, eivätkä pelin muutkaan osa-alueen loista. Huumoria pelistä toki löytyy ja parit naurutkin sen parissa saattaa irrota. Tänä päivänä pari naurunhörähdystä on kuitenkin turhan pieni vastine noin 60 euroa maksavasta pelistä.