Dragon Quest VI on uudelleenjulkaisu, mutta alkuperäinen versio pelistä ei koskaan ilmestynyt Euroopassa. Suomalaiselle yleisölle peli ilmestyy siis nyt ensimmäistä kertaa. Kuten pelisarja muutenkin, myös osa kuusi löytää yleisönsä ennen kaikkea Japani-roolipelien ystävien keskuudesta.
Sankarin roolia toimittaa pelaajan itse nimeämä miekanhuitoja, joka on menettänyt muistinsa. Menneisyyden selvittäminen ei ole helppo homma. Ennen kuin pelaaja ehtii huomata mitä tapahtuu, ollaankin pelastamassa maailmaa. Roolipelikliseitä kerrataan läpi antaumuksella.
Dragon Questien omintakeinen huumori loistaa myös tässä osassa. Hahmojen laukomat
läpät ovat usein kummallisia sutkauksia, mutta jopa kaupungeissa lorvivat tyhjäntoimittajat ovat välillä hauskaa kuunneltavaa. Juoni on japanilaiseen tyyliin täynnä outouksia. Satukirjamainen ote kuitenkin toimii eikä fantasiamaailmaa tarvitse ottaa liian vakavasti.
Seikkailun aikana joukkoon hankitaan vahvistuksia uusista hahmoista ja hirviöistä. Sankarit ovat
peruskauraa taistelijoista velhoihin. Myöhemmin pelissä hahmoluokkia voi vaihtaa ja omaa tiimiä räätälöidä melko vapaasti.
Taistelut on kuvattu sankarien silmistä, joten vain vastassa olevat hirviöt ovat näkyvillä. Omien
hahmojen iskuista ja taioista näkyvät vain erikoistehosteet. Ottelut ovat vanhojen roolipelien tapaan satunnaisia. Maailmankartalla ja luolastoissa hirviöt haastavat matsiin liiankin usein. Muutenkin peli etenee turhan hidastempoisesti. Juoni kehittyy pikkuhiljaa ja samoissa paikoissa ravataan uudestaan ja uudestaan.
Dragon Quest VI ei ole roolipelien vaikeimmasta päästä, mutta tarjoaa silti haastetta. Pelin
tallentaminen ei esimerkiksi onnistu luolastoissa. Kun pomohirviö odottelee nurkan takana, on
mietittävä tarkkaan kipaistako vielä kaupungissa parantelupuuhissa.
Pikatallennuksen voi tehdä maailmankartalla ja luolissa, mutta seuraavan latauskerran jälkeen tallennus katoaa. On kuitenkin paikkoja joissa edes pikatallentaminen ei onnistu. Taskukonsolilla tämä on kurjaa. Onneksi DS:n akku kestää unitilassa useita tunteja.
Pääjuonen lisäksi pelistä löytyy rutkasti vapaaehtoista keräiltävää ja tutkittavaa. Esimerkiksi
Slime-hirviöitä voi pyydystää ja kouluttaa areenalle taistelemaan. Myös pelin kasinolla uppoaa
huomaamatta hetki jos toinenkin.
Dragon Quest VI ei uudista vanhaa peliä oikeastaan muuten kuin kuorruttamalla sen paremmalla grafiikalla. Ylimääräinen minipeli ja turha tag-mode ovat päälleliimattuja uudistuksia. Nintendo DS:n roolipelitarjonta on jo ennestään huikea, joten kuudetta Draqon Questia voi suositella vain pelisarjan ystäville. Pelin perinteikkyys on sekä vahvuus että heikkous. Retromeininki viehättää, mutta väistämättä iskee kaipuu nykyroolipelien mukavuuksiin.
PÄÄSTÖTODISTUS
Japsiroolipeli perinteiseen malliin
ARVOSTELIJA
KALLE ESKELINEN