Dragon Age Origins: Awakening

09.04.2010

Syksyllä julkaistulle Dragon Age: Origins -fantasiaroolipelille luvattiin kahden vuoden lisäsisältöpanostus. Julkaisun jälkeisinä kuukausina ekstrat jäivät kuitenkin ohuiksi. Nyt tilannetta korjataan massiivisella lisälevyllä nimeltä Awakening. Se ei ehkä pääse alkuperäisen Dragon Agen yli 45 pelitunnin mittoihin, mutta kyllä yli viidentoista tunnin kesto edelleenkin tavallisen pelijulkaisun päihittää.

Dragon Age: Originsissa päähenkilö on Grey Warden -ritari, joka pelastaa maailman kammottavilta, maan alta sikiäviltä örmyiltä. Awakeningissa voi jatkaa samalla hahmolla tai luoda uuden. Jo päihitetyiksi luullut vihulaiset riivaavat edelleenkin ihmisten asutuksia, ja nyt ne osoittavat myös merkkejä älykkyydestä. Se on hyvä asia, sillä yksi alkuperäisen pelin suurimmista puutteista oli tylsä pääpahis. Awakeningin pahiksilla on motiiveja ja päämääriä, ja se tekee heistä paljon mielenkiintoisempia.

Intron jälkeen pelaajalla on jälleen edessään kartta, ja erilaisia paikkoja, jotka täytyy käydä selvittämässä. Niiden joukossa on aavemainen kääpiökaupunki, haltiametsä ja pahuuden riivaama suo, sekä Amaranthinen kaupunki. Lisäksi pelaajan täytyy ylläpitää ja kunnostaa linnaansa pelin lopputaistelua silmällä pitäen, Neverwinter Nights 2:n tyyliin.

Vaikka mukana on joitain uudistuksia, on Awakening edelleenkin pelinä samaa tuttua kamaa. Riimuja voi ja täytyykin tehdä nyt itse, ja kaikille hahmoluokille on keksitty joitain uusia ominaisuuksia. Uudistusta olisi voinut harrastaa enemmänkin, sillä Originsissa opitut perustaktiikat toimivat vähän liiankin hyvin. Uusi kama ei tee taistelusta tuoretta. Viimeisen päälle viritetty pelaajahahmo hakkaa vaivatta suurimman osan pelin pahiksista.

Awakening on perussävyltään synkempi kuin edeltäjänsä, ja meininki menee usein kauhun puolelle. BioWaren pelien perinteiset seikkailijaporukan jäsenet eivät ole aivan yhtä luonteikkaita kuin peruspelissä, eikä romantiikka tällä kertaa ole mahdollista. Pelin käsikirjoitus on silti erinomaista, ja näidenkin tiimitovereiden juttuja kuuntelee mielellään. Awakening loistaa erityisesti kenttäsuunnittelussa. Vankilapakokohtaus on toteutettu esimerkillisen hienosti, ja perinteiset ärtymyksen aiheet, kuten se, että kauppaan joutuu palaamaan kesken luolaston, on siloiteltu pois.

Dragon Age: Origins oli epätasainen peli, mutta Awakening on erinomainen laajennus. Se vie alkuperäistä peliä uuteen suuntaan, ja korjaa joitain sen merkittävimmistä puutteista.

PÄÄSTÖTODISTUS
Fantasiaroolipelin perusteellinen, synkkä laajennus.

– JUHANA PETTERSSON