Dr. Kawashima's Body and Brain Exercises

18.02.2011

Nintendon käsikonsolille lähes kymmenen vuotta sitten julkaistu, tohtori Kawashiman kanssa yhteistyössä kehitetty aivojumppapeli oli tavattoman suosittu. Peli möi hyvin ja tavoitti aivan uusia pelaajaryhmiä. Aivojumppapeleistä hurmioituneiden japanilaisten eläkeläisten huhuttiin tyhjentäneen kaupat DS-konsoleista.

Nyt tohtori Kawashiman aivojumppapeli on kääntynyt Kinectille. Dr. Kawashima’s Body and Brain Exercises rakentuu samalla tapaa kuin aiemmat aivojumppapelit, mutta liittää nimensä mukaisesti aivojen harjoitteluun myös yksinkertaista fyysistä toimintaa. Peli sisältää kaksikymmentä loogista päättelyä, matemaattista taitoa tai muistamista vaativaa toimintaa. Niitä voi pelata yksin- tai moninpelinä. Harjoitteita tehdään päivittäin ja tulosten parantuminen esitetään pelin hengen mukaisesti aivojen iän nuorentumisena.

Hyvin Nintendon näköinen peli yhdistää tutuntyyppisiä aivojumppaharjoitteita yksinkertaisiin
liikunnallisiin harjoituksiin. Pelaajan tulee muun muassa potkia numeroita laskutehtävissä, tehdä
käsillä eri värisille autoille siltoja tai asettaa kädet kellon viisareiden asentoon. Liikunnallisesta
pelaamisesta ei tässä yhteydessä oikein voi puhua. Kehon tuominen mukaan harjoitteisiin muuttaa joitain tehtäviä hauskemmiksi, mutta monissa tehtävissä siitä tuntuu olevan enemmänkin haittaa. Tarkkuutta ja nopeutta vaativissa harjoituksissa osuu helposti vääriin kohtiin ruudulla. Se vaikuttaa suoraan suoritustulokseen, eli pelin määrittelemään aivojen ikään. Kun pelitilanteessa on ongelmien älyllisen ratkaisun ohella muitakin tekijöitä, menettää aivojen iän määrittäminen merkitystään.

Toinen pelin innostavuutta laskeva tekijä on aivopähkinöiden alhainen vaativuustaso. Siinä missä aiemmat aivojumppapelit asettivat välillä kiperiäkin haasteita pelaajalle, Kinect-versio on tehty selvästi nuoremmille. Tehtävien alhaisen vaatimustason vuoksi aivojumppaamisesta tulee lötköä verryttelyä.

Lisälaitteena Kinect ei loista tällaisissa peleissä. Liikunnallisuuden tai toiminnallisuuden hyödyntäminen jää pelissä puolitiehen, mutta niin jää myös aivojumppailu. Siinä missä DS:n
ja stylus-kynän käytön nopeus ja haastavat tehtävät saivat monet palaamaan päivä toisensa
jälkeen pelilaitteen ääreen, Dr. Kawashima’s Body and Brain Exercises -pelissä ei ole samanlaista
taikaa. Peli on kelpo viihdettä, mutta ei jaksa pitää mielenkiintoa yllä. Pääasian eli pienten aivopähkinöiden ratkaisun sijaan huomio kiinnittyy vuorovaikutuksen hitauteen. Kun ongelmia pitää ratkaista liikuttamalla käsiä tai jalkoja, pienet virheosumat ja muut ongelmat ärsyttävät.

Dr. Kawashima’s Body and Brain Exercises -peli tarjoaa viihteellisissä raameissa yksinkertaiseen
toimintaan liitettyä aivojumppapelaamista. Kinect-versio ei loista aivojumppapelien joukossa, mutta voi tarjota sosiaalisemman tavan pelata pieniä aivopähkinöitä vaikka lasten kanssa.

PÄÄSTÖTODISTUS
Kankea aivojumpan ja fyysisen toiminnan yhdistelmä

ARVOSTELIJA
SONJA KANGAS