Varmaan itse kukin meistä on ihmetellyt, miksei niinkin ilmeistä aihetta kuin rakettikäyttöisillä bongorummuilla viidakossa kaahaavia apinoita ole vielä nähty peleissä. Donkey Kong Barrel Blast korjaa viimein tämänkin puutteen. Valitettavasti vain pelin toteutus ei tee oikeutta kiitettävän happoiselle idealle.
Pelissä Donkey Kongin apinaklaani ja vihertävät kremlingit kisaavat viidakossa, vuorten rinteillä tai vedessä kiemurtelevilla radoilla. Erilaisia ratoja on useita, ja ne ovat täynnä esteitä, oikopolkuja ja muuta tilpehööriä. Vauhtia kilpailijoille antavat rakettibongot, joten pelaajakin ohjaa hahmoja kuin rummuttamalla Wiin ohjaimilla. Nopea käsienheiluttelu kiihdyttää, toisen käden käyttö kääntää apinaa ja ohjaimien samanaikainen heilautus hyppäyttää pelihahmoa.
Näin ainakin teoriassa. Käytännössä on piinallisen selvää, että peli on alun perin suunniteltu Gamecuben bongo-ohjainta silmällä pitäen. Wiin ohjaimen heiluttelu on auttamatta kompromissiratkaisu, joka ei vain tunnu tarpeeksi tarkalta tai hauskalta.
Tilannetta pahentaa se, että apinat saavuttavat huippunopeutensa hyvin nopeasti. Tämän jälkeen pelaajan ei tarvitse tehdä yhtikäs mitään vauhdin ylläpitämiseksi, ellei apina törmää johonkin. Kääntyilläkin täytyy vain esteiden välttämiseksi, sillä kisaajat seuraavat rataa kuin kiskoilla kulkien. Moinen automaattiohjaus ei ärsyttäisi puoliksikaan niin paljon, jos peli olisi nopeatempoinen ja hektinen. Bongorumpujen huippunopeus tuo kuitenkin lähinnä mieleen lonkkavikaisten laiskiaisten kevätkarkelot, joten ratkaisu on vähintäänkin hämmentävä.
Radalla lojuvia banaaneja keräämällä saa käyttöönsä erikoisliikkeitä, jotka tuovat peliin hitusen enemmän vauhtia. Kiri kuitenkin kestää vain katoavan hetken, ja sen vaikutus jää lopulta hyvin vähäiseksi. Vastustajat nimittäin seuraavat ihmispelaajan kintereillä parhaaseen kuminauhatyyliin, joten mitään tuntuvaa kaulaa niihin on mahdotonta saada. Ihmispelaajia vastaan pelatessa ei sentään tarvitse kärsiä huijaavasta tekoälystä, mutta muita ongelmia se ei poista. Lisäksi pelin hieman sekava visuaalinen tyyli käy sitä häiritsevämmäksi, mitä useampaan osaan ruutu pilkotaan.
Donkey Kong Barrel Blast yrittää tuoda uudenlaista ilmettä ja ohjausideaa kaahauspelien pariin. Hyvät ideat valitettavasti latistuvat täysin puolivillaiseen toteutukseen. Viimeinen naula pelin arkkuun on sen laahaava tempo. Kaahauspeli ilman vauhdin tunnetta ei jaksa innostaa kovin pitkään.
PÄÄSTÖTODISTUS
Aneeminen apinakaahailu kaatuu tylsyyteensä