Dead Space 2

07.02.2011

Dead Space 2 on peli, jossa poljetaan ruumiita kappaleiksi siinä toivossa, että niiden sisältä löytyisi ammuksia tai rahaa. Kyseessä on kauhupeli, joka tasapainottelee pelottavuuden ja splatterin välimaastossa. Usein ratkaiseva tekijä on vaikeustaso. Jos peli on vaikea, se on kauhua. Jos helppo, siitä tulee Braindead avaruudessa. Kumpikin toimii yllättävän hyvin.

Ensimmäisen pelin lopussa insinööri Isaac Clarke pakenee zombimutanttien kansoittamalta avaruusalukselta. Kakkospelin alussa hän on löytänyt tiensä avaruusasemalle. Valitettavasti häntä pidetään hulluna, eikä täysin syyttä. Hirviöiden hyökätessä Clarkelle tulee tilaisuus paeta. Pelin ensimmäiset hetket vietetään kuitenkin pakkopaidassa juosten.

Avaruusalusmiljöön takia ensimmäisen Dead Spacen maisemat alkoivat pakostakin toistaa itseään. Jatko-osan avaruusasema onkin tapahtumapaikkana jo paljon monipuolisempi. Peli tuo sekä pelattavuuden että maailmansa puolesta usein mieleen Bioshockin. Dead Space 2:n avaruusasema on ympäristö, jossa normaalit ihmiset elävät, käyvät töissä, shoppailevat ja liittyvät arveluttaviin uskonlahkoihin. Se tekee pelin kauhusta paikoin nyrjähtäneempää, paikoin pelottavampaa.

Pelin kuluessa Clarke seikkailee eri puolilla avaruusasemaa ja yrittää saada selville, mitä on tapahtunut. Hirviöiden lahtaamiseen hänellä on aikaa hidastava säde, levitaatiopulssi ja arsenaali erilaisia aseita. Kauhuaiheesta huolimatta peli tuntuu paikoin perusräiskinnältä. Se ei välttämättä ole huono asia, sillä sekin on hauskaa.

Pelin äänimaisema on tehty erityisen hyvin. Ilmastointikanavissa ja huoltotunneleissa kuuluu rapinaa, örinää ja muita kummallisia ääniä. Joskus äänet eivät tarkoita mitään. Joskus ne kertovat siitä, että hirviö polkaisee pian seinästä läpi.

Kenttiensä puolesta Dead Space 2 edustaa perinteistä vuoristoratasuunnittelua. Meininki on koko ajan niin hillitöntä, että pelaaja ei ehdi huomata etenevänsä pitkin suoraa viivaa. Peli on näyttävimmillään kohtauksissa, joissa Clarke syöksyy painottomassa tilassa kiitävästä junanvaunusta toiseen. Pelikokemuksena näissä kohdissa ei kuitenkaan juuri ole syvyyttä. Hirviöt hyökkäävät, kun pelaaja osuu näkymättömään laukaisijaan. Tavallaan peli koostuukin siitä että juostaan eteenpäin laukaisemassa tahallaan ansoja.

Lupaavan mutta kuitenkin puutteellisen ykkösosan jälkeen Dead Space -pelisarja on alkanut päästä omilleen Dead Space 2:ssa ja Wii-pelissä Dead Space: Extraction. Pelin mytologia ja maailma hyötyvät siitä, että niitä ehditään kehittämään useamman pelin kuluessa. Kauhu toimii kuitenkin edelleenkin parhaiten silloin, kun viholliset eivät hyökkää. Tyhjä käytävä on pelottavampi kuin naamalle hyppäävä mörkö.

ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON

PÄÄSTÖTODISTUS
Vetreä, toiminallinen kauhupeli, puoliksi ammuskelua ja puoliksi pelottelua.