Dead or Alive 4

10.02.2006

Xbox 360:n ensimmäisen mättöpelin tittelin ottaa itselleen Dead or Alive 4, joka jatkaa edeltäjistään tuttuja perinteitä. Koko pelistä huokuu japanilaisuus ja se tuntuu pelaajasta riippuen olevan joko törkeän hauskaa tai lähinnä säälittävää. Kun taistelijoiden joukosta löytyy tyyliin F-kuppikoolla varustettuja silikonimegababejä, on pakko ihmetellä, mihin tämä maailma on menossa. Ei kai rintojen koon ja taistelutaitojen välillä ole jotain korrelaatiota?

Oltiin pelin teemoituksesta mitä mieltä tahansa, ei kukaan voi kieltää, etteikö Dead or Alive 4 olisi jälleen askel kohti parempaa. Uuden konsolin myötä eteenkin grafiikka alkaa olla niin näyttävää, että polvet tutisevat. Myös taistelujärjestelmä on kokenut pienoisen parannuksen. Peruskontrollit toimivat samaan tapaan kuin pelisarjan parissa aiemmassakin osassa, mutta vastahyökkäykset ovat entistä käyttökelpoisempia. Hyökkäys on ehkä edelleen paras puolustus, mutta vähän harjaantuneempi pelaaja voi huomata, että myös puolustamisella voi saada aikaan paljon hyvää.

Nettipeliominaisuudet tuovat peliin oman lisänsä. Tekoälyn tarjoama vastus on aivan liian konemainen, joten yksin pelattaessa DOA4 jää vaisuksi. Siksi onkin hyvä tietää, että peliseuraa on saatavilla kellon ympäri. Xbox Livessä peli toimii hyvin ja sitä on hauska pelata, mutta hienoista hidastelua voi silloin tällöin havaita.

Nettipelissä huomaa myös, että hahmot ovat erittäin hyvin tasapainossa. Jokaisella taistelijalla voi pärjätä ketä tahansa vastaan – pelaajan taidot ja ripaus onnea ratkaisevat lopputuloksen.

Vaikka Dead or Alive 4 ei sisällä juuri mitään merkittäviä mullistuksia, on se silti tappelupelien kärkikastia. Jos tekoäly olisi parempi, ansaitsisi peli vielä paremman arvosanan.