Perinteisissä räiskinnöissä juostaan, ammutaan ja mennään suojaan. Näitä pelejä on nähty niin monta, että peruskaava ei enää toimi. Siksi monissa tämän kevään peleissä, kuten Bulletstorm, SOCOM: Special Forces ja Crysis 2, yritetään piristää räiskintää tekemällä siitä muutakin kuin pelkkää ampumista.
Crysis 2 on peli sotilaasta, joka saa sattumalta kantaakseen nanopuvun, joka antaa käyttäjälleen supervoimia. Hänen tehtäväkseen jää pysäyttää avaruuden muukalaiset puvun avulla, ja siinä sivussa estää pahojen asetehtailijoiden suunnitelmat. Näppärästi etenevästä tarinasta on vastuussa englantilainen scifikirjailija Richard K. Morgan, mutta pelin kannalta juoni on pelkkä sivuseikka. Tämä on peli miehestä, jolla on superpuku. Ei enempää, eikä vähempää.
Superpuku on aiheena suurimmassa osassa pelin välianimaatioita, juonenkäänteitä ja tapahtumia. Se myös selittää, miksi tätä peliä on hauskempi pelata kuin useimpia muita nykyammuskeluja. Puku voi tehdä kantajastaan näkymättömän. Se sallii hänen sietää räjähteitä ja raketteja, paiskoa ympäriinsä autoja ja hypätä alas kymmenkerroksisten talojen katoilta.
Pelin tilanteita voi lähestyä monilla ei tavoilla. Pelaaja voi valita kestävyyden, ja hyökätä päistikkaa vihollisten kimppuun. Hän voi hiipiä niiden ohi näkymättömänä, tai yllättää ne yksitellen takaapäin. Peli on täynnä rikkaita, monipuolisia ympäristöjä, joissa on runsaasti erilaisia taktisia mahdollisuuksia. Parhaiten pärjää, kun ensin kehittää suunnitelman ja sitten katsoo, toimiiko se.
Superpuvun luomassa voimantunteessa on myös oma hupinsa. Peli luo onnistuneesti vaikutelman siitä, että pelaaja on pysäyttämätön taistelukone kuin suoraan 80-luvun hillittömimmistä toimintaelokuvista. Vihollisissa on vastusta, mutta se ei synny ottamalla pelaajalta mahdollisuuksia pois.
Crysis 2:n tapahtumapaikkana on lähitulevaisuuden New York. Suurkaupunkeja on nähty peleissä ennenkin, mutta ei koskaan näin komean näköisinä. Pilvenpiirtäjien täyttämä kaupunki tuntuu vihdoinkin juuri niin vaikuttavalta kuin oikeassakin elämässä. Skaala on kohdallaan, ja pelatessa tekee usein mieli vain jäädä katsomaan maisemia. Tässä auttaa myös se, että Crysis 2:n pohjana toimina CryEngine 3 -moottori on poikkeuksellisen järeä. Peli suorastaan repostelee yksityiskohtien määrällä.
Crysis 2 on kiinnostava, pelattavuudeltaan monipuolinen räiskintä. Toisin kuin monissa nykyammuskeluissa, yksinpelikampanjallakin on sopivasti pituutta ja moninpeli toimii hyvin. Tarina on kummallisine käänteinen päätön, mutta sekään ei haittaa keskittymästä olennaiseen. Supersotilaana on hauskaa hillua ympäriinsä.
PÄÄSTÖTODISTUS
Ilmava, taktisesti mielenkiintoinen räiskintäpeli miehestä, jolla on taistelupuku.
ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON