Uuden verkkoroolipelin arvosteleminen on epäkiitollinen tehtävä, sillä enemmän kuin mikään muu pelityyppi, ne elävät jatkuvaa muutosta. Ilmaiset sisältöpäivitykset lisälevyjen välillä ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Etenkin ryhmäsuorituksia painottavissa peleissä myös palvelimille muodostuvilla pelaajayhteisöillä on valtava vaikutus pelin elinkelpoisuuteen. Verkkopeleihin kannattaa ottaa uusi katsaus, kun ne ovat kypsyneet ja kasvaneet aikuiksiksi. Harvoin tämä on ollut niin totta kuin City of Heroesin ja sen nuoremman sisarpelin City of Villainsin kohdalla. Yhteisellä lempinimellä CoX kutsuttuja pelejä on kolmen vuoden ajan kehitetty poikkeuksellisen ideologian pohjalta. Emopelin suppeasta pve-taistelusta peliä on laajennettu hiljalleen, päämääränä aina mahdollisimman valmis, vakaa ja hyödyllinen laajennus. Tällä tavoin peliin lisättiin esimerkiksi tukikohdat, jotka tarjoavat superryhmille sisustettavan sosiaalisen tilan lisäksi myös säilytystilaa, nopeita kulkuyhteyksiä ja muita etuja. Keskeisimpiä laajennuksia ovat olleet satunnaisgeneroitujen tehtävien, kuten pankkiryöstöjen tai kidnappausten lisääminen sankareiden ja roistojen tarinakaarien rinnalle, sekä pelaajien välisen pvp-taistelun kehitys. Vain areenoilla alkuvaiheessa nähty pvp jytisee nykyisin jo neljällä eri kartalla. Pvp-kartoilla on määrätyt tasohaarukat, mutta koska hahmojen tasot skaalataan tilapäisesti alueelle sopiviksi, veteraanit ja keltanokat voivat ottaa toisistaan mittaa tasaisin puntein.
Supersankaritaistelun tulee olla näyttävää, joten pelin päävihollisia ja fysiikkamoottoria on hiottu useaan otteeseen. Konnista katalimman, pseudojumala Hamidonin puolustuksia ja hyökkäyksiä on luvattu muuttaa aina kun pelaajat alkavat selvitä siitä liian helpolla. Pelimoottorissa on hienosäädetty etenkin fysiikanmallinnusta, joka käytti välillä kohtuuttomasti tehoja laskiessaan, miten supervoimat paiskovat vihollisia. Viimeisin merkittävä mullistus pelissä on muutama viikko sitten julkaistu Issue 9, joka lisää peliin keräiltäviä esineitä, rakennettavia keksintöjä, sekä täysin uuden kauppajärjestelmän, joka mahdollistaa esineiden vaihtelun muiden pelaajien kanssa. Pääosa esineistä on uudenlaisia supervoimatehosteita, mutta joukkoon mahtuu myös puhtaita statusesineitä, kuten puettavia siipiä tai rakettisaappaita. Sekä tehosteet että asusteet pitää ennen käyttöä rakentaa. Tähän ei vaadita erillistä kykyä, ainoastaan raaka-aineet, jotka usein saa huutokaupasta heti mukaan. Kauppa käy nopeasti, sillä myyjän määrittämän salaisen hintavarauksen ylittänyt pelaaja saa esineen heti. Tarjonnan vakauden takaa se, että kauppatietokannat ovat yhteisiä kaikille CoX palvelimille EU:ssa, USA:ssa ja Aasiassa. Hinnoittelukin on helppoa, sillä kauppaikkuna näyttää kunkin esineen viimeiset viisi kauppahintaa. CoX on tullut pitkän matkan alkupäivistään. Sisältö on laajentunut ja fysiikkamallit monipuolistuneet, mutta ytimenä on edelleen sama ajatus: näyttävä, taktikoinnin palkitseva ja satunnaispelaajillekin sopiva paikka olla pulp-sankari.
PÄÄSTÖTODISTUS Laadukasta, tasaisesti kehittyvää supersankaritoimintaa jo kolme vuotta.