Call of Cthulhu: The Wasted Land

14.03.2012

Call of Cthulhu: The Wasted Land perustuu mehukkaseen ideaan: entäpä jos ensimmäisen maailmansodan taustalla käydäänkin kamppailua Cthulhu-myytoksen kultisteja ja hirviöitä vastaan? Mikä parempaa, kyseessä on vuoropohjainen strategiapeli. Niitä nähdään nykyisin aivan liian vähän, vaikka puhelimet ja padit olisivat niille juuri omiaan.
Peli alkaa juoksuhaudoista, joissa hunnit yrittävät vyöryttää pelaajan ohjaaman pienen joukko-osaston. Viholliskaartiin liittyy pian kultisteja ja eläviä kuolleita. Pelaajaa tukee Miskatonicin yliopiston professori Brightmeer sekä haulikkoa heiluttava psykiatri. Jokaisella 90-luvulla Cthulhu-roolipeliä pelanneella
on tässä kohtaa menossa herkkä heti.
Peli on suoraviivaista reaaliaikasotaa. Hahmot eivät osaa kyykistyä tai ryömiä, mutta juoksuhaudat ja tykistön jättämät kraatterit tarjoavat suojaa. Liikkuminen ja taistelu kuluttavat toimintapisteitä, joiden määrä
riippuu hahmon ominaisuuksista sekä päällä olevan panssarin raskaudesta. Tehtävillä on usein monta päämäärää, jotka paljastuvat yksitellen. Cthulhu-pelin hengen mukaisesti hahmoilla on fyysisen kestävyyden lisäksi mielenterveys, joka rapistuu yliluonnollisia olentoja kohdatessa. Kun päässä viiraa, hahmo joko
jähmettyy paikalleen tai saa raivokohtauksen.
Graafisesti ja äänimaisemaltaan The Wasted Land on mobiilipeliksi hyvä, ja se tavoittaa Cthulhu-tarinoiden synkän, hieman pöhkön tunnelman. Valitettavasti itse toiminta alkaa helposti puuduttaa. On myös tylsää nähdä koko kenttä heti tehtävän alussa. Löytämisen ilo ja tuntemattoman pelko jäävät
puuttumaan.
The Wasted Landin ensimmäinen versio oli bugeineen lähes pelikelvoton. Näyttö ei rekisteröinyt kosketuksia, peli kaatuili ja osa tekstuureista oli hukassa. Nopeasti julkaistu päivitys korjasi suurimmat viat, joten julkaisuversioon pettyneiden kannattaa kokeilla päivitettyä peliä.
Call of Cthulhu: The Wasted Land on puutteineenkin tutustumisen arvoinen peli. Ideassa on paljon potentiaalia, ja pienellä kärsivällisyydellä pelistä saa paljon viihdettä irti.

TESTATTU
iPad

ARVOSTELIJA
Janos Honkonen

PÄÄSTÖTODISTUS
Teknisesti kömpelöä vuoropohjaista strategiaa kiintoisalla tarinalla