Sonic on nykyään vain varjo entisestään. Tasohyppelyjen kultakaudella Sonic tarjosi vahvan vastustajan genren kuninkaille. Nyt sininen vauhtisiili on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vajonnut reilusti keskitason alle. Tuoreimpana esimerkkinä eltaantumisesta toimii Sonic Boom: Rise of the Lyric.
Muutamat edukseen erottuvat Sonic-pelit ovat ilmeisesti unohdettu tyystin Boomin kehitysvaiheessa. Jäljelle jää puuduttavasta kenttäsuunnitellusta ja lukuisista teknisistä ongelmista kärsivä tekele.
Boomin tapauksessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä tuttujen hahmojen saamaan kasvojenkohotukseen. Ulkonäkömuutoksessa ei pohjimmiltaan ole mitään vikaa, vaikka sarjan kovimmat fanit saattavatkin vastustaa pienimpiäkin muutoksia. Ilmeisesti hahmojen persoonia on pyritty hiomaan ja tuomaan ne paremmin esille. Tämä passaisi, jos se ei samalla tarkoittaisi sitä, etteivät karvaturrit voi pysyä sekuntiakaan hiljaa. Hyppimisen ohessa hahmojen kuiva huulenheitto tulee tutuksi, eikä siltä saa hetkeäkään rauhaa.
Kuten monissa muissakin Soniceissa, tässäkin hypitään sivusuunnassa ja paahdetaan pitkin vauhtiratoja. Vouhotusta on pyritty piristämään mätkintäkohtauksilla, joissa mennään metsään ja pahasti. Monotoninen napintakominen jää kakkoseksi vain kaksiuloitteisten kohtausten ala-arvoiselle kenttäsuunnittelulle.
Aina ei mennä kovaa, ja on aika tutkia ympäristöjä rajoitetulla vapaudella. Yksinkertaisista pulmista on mahdotonta saada mitään irti, sillä Sonic ja kumppanit huutavat kilpaa, mitä nappia painaa tai mistä vivusta vetää.
Hahmojen erityiskykyjä hyödynnetään vaihtelevasti. Knuckles kiipeilee seinillä, Tails leijuu ja Amy taitaa kolmoishypyn. Käytännössä kentät on suunniteltu niin, ettei oikean hahmon valitsemista joudu koskaan miettimään. Reitit on värikoodattu, jotta pelaaja ei varmasti joutuisi hetkeäkään itse miettimään mitä tehdä seuraavaksi.
Keskinkertaista tasoloikintaa vaivaavat lukuisat bugit. Hahmot jumittavat seinien sisään tai ruudunpäivitys tipahtaa diaesitykseksi. Ongelmiin toisaalta puutuu ja tottuu ajan kanssa. Kun peli iskee ensimmäisen tunnin aikana kasvoille turhauttavan määrän bugeja, mikään ei enää jaksa yllättää.
Mittavan korjauspäivityksen jälkeen tilanne on jo parempi, mutta mikään määrä päivityksiä ei Boomia pelasta.
KEHITTÄJÄ
Big Red Button
JULKAISIJA
SEGA
TESTATTU
Wii U
MUUT ALUSTAT
–
ARVOSTELIJA
KALLE ESKELINEN
IKÄSUOSITUS
7
PELAAJIA
1-4
PLUSSAT
–
MIINUKSET
KENTTÄSUUNNITTELU
ALITUISET BUGIT
PÄÄSTÖTODISTUS
Vauhtisiilillä ei enää mene kovinkaan lujaa
ARVOSANA
4
LAJITYYPPI
Tasohyppely
JULKAISUPÄIVÄ
21.11.2014