Ancient Wars: Sparta

23.05.2007

Legendaarinen Thermopylain taistelu on täydellinen esimerkki siitä, kuinka valtava merkitys koulutuksella ja joukkojen oikealla asemoinnilla lopulta on. Spartan kuningas Leonidaksen johdolla muutama tuhat sotilasta tukki ahtaan Thermopylain solan, jolloin kuningas Xerxesin liki miljoonan miehen armeija oli pakotettu hyökkäämään suoraan spartalaisia päin. Taistelusta tuli taidon, ei lukumäärän koitos.

Reaaliaikastrategia Ancient Warsissa pelaajalle annetaan ohjattavaksi itse kuningas Leonidas, joka juuri Thermopylain taistelun kynnyksellä joutuu kurittamaan kapinoivia maajusseja. Egyptiläisten kampanjassa puolestaan kapinoidaan itsenäisyyden puolesta, kun taas persialaisten tarina kertoo Xerxeen nousun ja uhon.

Pelin näkemys strategian tärkeydestä on hiukan erikoinen. Tapahtumia kuvataan niin läheltä, ettei tilannekuvaa saa millään muodostettua. Se ei yllättäen haittaa, koska taistelutantereet ovat kapeista käytävistä koostuvaa maaseutua, jossa ei mahdu liikkumaan, ei asettumaan muodostelmiin eikä ainakaan koukkaamaan sivustaan. Tällaisissa oloissa vaihtoehdot rajoittuvat tasan yhteen: pitää kouluttaa iso armeija, jolla kelpaa jyrätä massalla läpi. Asetelman ironia on mitä luultavimmin mennyt pelin tekijöiltä ohitse.

Jos lihamuurin vyöryttäminen päin toista lihamuuria olisi kivaa, taktiikan täydellisen puutteen voisi antaa anteeksi. Vaan kun ei se ole. Miesten kouluttamiseen menee rutosti resursseja, joiden keräämiseen menee pieni iäisyys. Kun vihdoin on saanut kootuksi resursseja seuraavaa tärkeää rakennusta tai parannusta varten, joutuu sen valmistumista odottamaan pienen iäisyyden. Sillä välin voikin pyöritellä peukaloita tai katsoa telkkaria. Kun vihdoin tapellaan, kamppailuista tulee sekunnissa kauheaa sekamelskaa, jossa ei jää muita vaihtoehtoja kuin heittää toiveikkaana lisää lihaa myllyyn tai vetää joukot pakosalle.

Pelin ainoa ansio ovat muokattavat joukot. Jokaisen yksikön varustusta voi hiukan säädellä. Näin jousimiehetkin voivat pakon edessä tarrautua miekkaan pelkän siihen hukkumisen sijaan. Pelimoottorin sekavuudesta johtuen muokattavuudesta on kuitenkin vain marginaalista iloa, sillä huolella kasatun joukon tiivis kuri katoaa heti kun silmä välttää.

Ancient Warsin pelaaminen on niin kankeaa, että ihan koskee. Se alittaa riman jokaisella osa-alueella ja yrittää vielä saada jonkun maksamaan kärsimyksistä. Valinta alkeellisen Spartan ja vastikään julkaistujen genren superhittien välillä ei ole vaikea.

PÄÄSTÖTODISTUS
Surkea Age of Empires -klooni