Hiertääkö nostalgia lapsuuden rosvoja ja poliiseja -leikkeihin? Oletko aina halunnut nähdä Grand Theft Auto -tyylisen massiivisen moninpelin, jossa varastellaan kaaroja, tehdään rötöksiä ja ammuskellaan kaupunkia säleiksi? Mikäli vastaat kumpaankaan kysymykseen myöntävästi, All Points Bulletin on tehty sinulle. Tai olisi, jos peli olisi suosittelemisen arvoinen.
All Points Bulletin on Realtime Worldsin julkaisema verkkopeli, jossa San Peron kuvitteellisen kaupungin järjestys on täysin romahtanut. Kaupungin kadut ovat tulvillaan hampaisiin asti aseistautuneita rikollisia, ja virkavalta on päättänyt korjata tilanteen myöntämällä virkavaltuuksia aseistetuille kansalaisille.
Peli alkaa hahmonluonnilla, jonka yhteydessä pelaaja päättää, seikkaileeko rosvojen vai virkavallan leivissä. Hahmonluonti on miellyttävän yksinkertaista: ryhmittymän valinnan lisäksi pelaaja ei tee ainoatakaan pelimekaniikkaan vaikuttavaa valintaa, vaan kaikki valinnat keskittyvät hahmon ulkonäköön, jota saakin halutessaan väkertää liki loputtomiin.
Ikävä kyllä hahmonluonnin silmäruoka tarjoaa ensimmäisen romahduskohdan: vielä luomisensa aikana upeaksi muokattu hahmo näyttää peliin siirryttäessä parhaillakin asetuksilla pullanaamaiselta tyhjyyteen tuijottavalta mannekiinilta, joka hölkkää ja hiipii koomisin elkein.
Toinen romahduskohta iskee puolen tunnin pelaamisen jälkeen. Peli on hirvittävän kömpelö, tylsä ja itseään toistava. Peli koostuu soolo- tai ryhmätehtävistä, joissa pelaaja teoriassa räimistelee ympäri kaupunkia suorittamassa oman puolen vaatimuksia vastapuolen luotisadetta vältellen. Ikävä kyllä käytäntö on kaukana teoriasta.
Ryöstettävät tai omistetut autot ohjautuvat kuin känniset traktorit, ja suoraan ajaminen on liki mahdotonta. Suoraan ampuminenkaan ei luonnistu, ja toisiin hahmoihin osuu lähinnä sattumalta tai ampumalla jonnekin aivan muualle. Soolotehtävät koostuvat lähinnä kävelystä ja paikallaan seisomisesta, ja ryhmätehtävissä surkea pelimekaniikka pakottaa pelaajia räiskimään satunnaisesti ja toivomaan, että sinne tänne singotut luodit löytäisivät edes johonkin maaliin.
Lopunkin tunnelman tuhoaa pelin ylisuojelevaisuus. Vain erityistapauksissa pelaajat pääsevät ammuskelemaan toisiaan vapaasti: perustilanteessa luodit vahingoittavat vain samaa tehtävää suorittavia. Jos pelaajalla ei ole tehtävää käynnissä, tämä voi seistä vaikka keskellä risteystä autojen yliajettavana ja vastapuolen luotisateessa ilman vahingoittumisen pelkoa.
Mitä jää jäljelle kaahaus- ja ampumispelistä, jossa kaahaus on tuskaa ja ammuskelu pohjaa sattumaan? Kaunis hahmonluonti ja pelin sisäinen vaatesuunnitteluosio, joka tuntuu kuin nukkepelistä reväistyltä. Edetessään pelissä hahmo saa ostettavakseen uusia vaatteita ja koruja, joista suurta osaa voi muokata mielin määrin kuvioiltaan, väritykseltään ja materialtaan. Suurena säälinä nämäkin vaatteet näyttävät itse pelissä muhjuiselta sotkulta.
All Points Bulletin on toistaiseksi iso pettymys. Toivoa sopii, että Realtime Worlds korjaa pelin ongelmia lähitulevaisuudessa, mutta toistaiseksi peliin ei kannata tuhlata aikaa saati rahaa.
PÄÄSTÖTODISTUS
Kaahailu- ja ammuskelupeli, joka jaksaa kiinnostaa hahmonluonnin ja –muokkauksen ajan.
ARVOSTELIJA Mika Loponen