007 Nightfire

07.12.2002

Maailman tunnetuin salainen agentti James Bond täytti vastikään 40 vuotta. Elämänsä aikana Bond on seikkaillut 20 elokuvassa, eikä mister Bond ei ole tuntematon hahmo pelaajillekaan, sillä mies on jahdannut rikollisia myös useissa peleissä. Nyt uuden Bondin ilmestyessä elokuvateattereihin, EA tuo markkinoille uuden pelin, joka ei perustu mihinkään tiettyyn Bond-elokuvaan, vaan sekoittaa yhteen osasia useista Bondeista, ja lisää soppaan vielä pelin kehittäjien omia ideoita.

Pelistä löytyy paljon Bond-elokuvista tuttuja ominaisuuksia. Mukana on kauniita naisia, erilaisia agenttivimpaimia, suuruuden hulluja rikollisia ja tiukkaa toimintaa niin maalla, merellä kuin ilmassa. Naisiakin käpälöidään aivan kuin leffoissa ikään. Bondin ulkonäkö ja olemus on lainattu Pierce Brosnanilta, mutta ääninäyttelemisestä vastaa joku tuntematon suuruus, joka taitaa kaiken lisäksi olla jenkki. Näin ollen agenttimme äänestä puuttuu sille ominainen brittiaksentti, ja miehen uskottavuus kärsii.

Tällä kertaa salaisen agenttimme nemesiksen virkaa toimittaa Phoenix International Corporationin johtaja Rafael Drake. Draken ajatusmaailma on ns. vihreä ja hänen yhtiönsä onkin saanut luottamustehtävän purkaa eri maiden luovuttamia taistelukärkiä. Britannian tiedustelupalvelu on kuitenkin saanut selville, että Draken toimet eivät siedä päivänvaloa. Hän nimittäin suunnittelee varastavansa Yhdysvaltain avaruusasekeskuksesta ohjusten ohjausjärjestelmän. Tämä aiheuttaisi uuden uhkan maailmalle ja sehän ei käy. Bondin tehtäväksi annetaankin Draken suunnitelmien sabotointi.

Draken kätyreitä lahdataan kahdentoista tehtävän mittaisessa kampanjassa. Vaikka peli onkin suurimmaksi osaksi ensimmäisestä persoonasta kuvattua räiskintää, on mukaan ahdettu muutamia ajoneuvotehtäviä, joissa kaahaillaan mm. moottorikelkalla ja Aston Martin V12 Vanquishillä. Kokonaisuus on hieman pitkäveteinen, vaikka pelaaminen ei olekaan pelkkää räiskintää. Suurin osa räiskintäkentistä koostuu lineaarisesti etenevistä sisätiloista, joissa pelaaja etenee huoneesta toiseen tappaen kaikki eteen tulevat viholliset. Tätä samaa kaavaa sitten toistetaan kentästä toiseen ja vain muutamista kentistä löytyy elokuvista tuttua Bond-fiilistä.

Yksinpelikentät on pelattu läpi päivässä, eikä yksinpeli jaksa innostaa enää toiseen läpipeluukertaan. Moninpeli kuitenkin pelastaa paljon. Sitä voi pelata maksimissaan neljä pelaajaa jaetulla ruudulla ja botteja vastaan pelaaminenkin onnistuu. Sääli vain, että osa kentistä ja moninpelimuodoista on aluksi lukittuna. Näitä lukittuja bonuksia saa avatuksi yksinpelissä kerättävien pisteiden avulla. Jokaisessa kentässä pelaaja saa pisteitä mm. tarkkuuden, kentän läpäisemiseen käytetyn ajan sekä kentässä tehtyjen ”bond-liikkeiden” perusteella. Nämä pisteet oikeuttavat pelaajan erilaisiin mitaleihin, joiden saavuttamisen myötä lukitut bonukset avautuvat pelaajan käytettäväksi.

Nightfiren pelattavuudessa ei ole mitään valittamista. Kontrollit toimivat hyvin ja halutessaan pelaaja saa hieman apua automaattitähtäykseltä, joka onkin ihan käyttökelpoinen ominaisuus. Myös ajoneuvotehtävät on toteutettu hyvin. Autot sekä muut ajoneuvot tottelevat ohjausta aivan kuin kyseessä olisi puhdas arcade-autopeli.

Bondin aseistukseen kuuluu useita erilaisia pistooleja, konekiväärejä ja jopa sinko. Valtaosa näistä aseista tarttuu mukaan kenttien varsilta. Bondin käyttämät ajoneuvot on varustettu pääasiassa ohjuksilla ja konekivääreillä, joilla agenttimme vastaan asettuvat vihollisyksiköt saa tuhottua kivuttomasti. Erilaisten aseiden lisäksi Bond kantaa mukanaan useita agenttivimpaimia. Näistä voisi mainita mm. avaimen peräksi naamioidun tainnuttimen, rannekello-laserin ja matkapuhelimeen kätketyn kiipeilykoukun. Näitä erikoisvälineitä voi käyttää vain ennalta määrätyissä paikoissa, eikä omaa luovuutta siten pääse hyödyntämään.

Pelin ensimmäisten kenttien vaikeustaso ei päätä huimaa, mutta pelin edetessä vaikeustaso nousee kohisten ja viimeisissä kentissä taitavinkin pelaaja joutuu ahtaalle. Pelin suurimmat ongelmat aiheuttaa kuitenkin tallennusjärjestelmä, joka sallii tallentamisen vain tehtävien välissä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sankarin kuolema saattaa pakottaa pelaamaan koko kentän uudestaan. Tallennusvälit ovat yksinkertaisesti liian pitkiä. Tämä sama ongelma on vaivannut useita muitakin pelejä, mutta 007 Nightfiren tallennusjärjestelmä vetää kyllä uudet pohjat.

EA:n uuden agenttiseikkailun grafiikat ovat kokeneet vain pienen kasvojen kohotuksen Agent Under Fireen verrattuna. Kokonaisuutena pelin grafiikka on hyvää ja animaatiot sulavia. Hyvin toteutetuista grafiikoista huolimatta ruudunpäivitys pysyy mukavan korkeana kaikissa tilanteissa. Pelin ääninäyttely on pääosin kohtalaista, lukuun ottamatta Bondin surkeaa ääninäyttelijää. Musiikki on ottanut vaikutteita useista Bond-teemoista, ja on mukana se Bondin tunnusmusiikkikin. Ääniefektit ovat nekin kaikilta osin kunnossa, ei valittamista.

007 Nightfire on paikoin ihan mojova viihdepläjäys, mutta sen ongelmat aiheuttavat paljon harmaita hiuksia. Jotta peli olisi ollut todella hyvä, sen pitäisi olla huomattavasti pidempi. Kenttien lineaarisuuskin on liian silmiin pistävää. Loistavaa lisenssiä olisi siis voitu hyödyntää paremminkin, mutta tällaisenaankin Bond tarjoaa ainakin hetkittäistä viihdettä, jos ei muuten niin ainakin moninpelin merkeissä.