Viime viikolla kerroimme, että Grand Theft Auto V on kansalaiskampanjan painostuksesta poistettu jo kahden australialaisen kauppaketjun valikoimista. Jo aiemmin pelin julkaisseen Take-Two Interactiven toimitusjohtaja Strauss Zelnick kommentoi asiaa julkisesti, mutta nyt toinen johtaja Karl Slatoff on hänkin ottanut kantaa asiaan, jopa jyrkemmin kuin Zelnick.
”Jos sinä et pidä siitä ja se loukkaa sinua, älä sitten osta sitä,” julisti Slatoff eilisessä BMO Capital Marketsin konferenssissa, kertoo Games Industry.
Slatoff selitti, että on täysin ymmärrettävää, ettei halua ostaa jotakin mediasisältöä, ja että ratkaisu tuossa tapauksessa on vain yksinkertaisesti olla sitä ostamatta. Ongelma muodostuu Slatoffin mukaan siitä, kun ”ryhmä ihmisiä yrittää tehdä päätöksen miljoonien ihmisten puolesta.”
”Grand Theft Auton on ostanut 34 miljoonaa ihmistä, ja jos kampanjan perustajat saisivat tahtonsa läpi, yksikään noista ihmisistä ei voisi ostaa Grand Theft Autoa. Se vastustaa kaikkea sitä, mihin vapaa yhteiskunta perustuu,” Slatoff toteaa.
Siinä missä Zelnick puolusti GTA:ta vetoamalla pelintekijöiden taiteelliseen vapauteen, keskittyy Slatoff pelaajien oikeuteen päättää itse siitä, mitä he ostavat ilman holhousta ylemmältä taholta. Slatoff totesi kuitenkin myös, että GTA:n myynnistä poistamisella ei ole käytännössä mitään vaikutusta Take-Two Interactiven liiketoimintaan, joten kyse taisi olla pelkästään periaatteellisesta puolustuksesta.
Grand Theft Auto V nousi uudelleen otsikoihin uuden sukupolven version ilmestyttyä marraskuussa PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Erityisen huomion kohteeksi nousi jenkkimediassa ensimmäisen persoonan video, jolla pelaaja ostaa ensin palveluita seksityöläiseltä ja tämän jälkeen hakkaa hänet kuoliaaksi.