Valosapelit välimuistina – arvostelussa HyperX FURY DDR4 RGB

Perinteisistä arvosteluista reilusti poiketen hyppäämme nyt komponenttien maailmaan. HyperX:n vakuuttavan näköiset valosap... välimuistikammat ovat ulkonäkönsä lisäksi myös todella kovia suorittajia. Samalla ne liiskaavat kaksi kärpästä yhdellä iskulla, sillä komponentissa yhdistyy hyöty ja huvi erinomaisesti.

Käsissäni lepäävät mustaan alumiinikuoreen pakatut jopa aggressiivisesti muotoillut välimuistikammat. Postipaketista kuoriutuneet palaset ovat vielä tässä vaiheessa viileitä alumiinikuorensa vuoksi. Kylmä metalli käsissäni viestii laadusta ja kampojen päälle sijoitettu läpikuultava muovi odottaa syttymistään täyteen värikirjoonsa. Innostuksen seassa on myös pala kaoottista pelkoa: “Mitä ihmettä minä voin näistä edes kirjoittaa?” Joten suokaa anteeksi hieman ontuvasta kokonaisuudesta, kyseessä on neitsytmatkani komponenttien maailmaan ja jälki voi olla rumaa. Onneksi HyperX:n FURY DDR4 RGB:t ovat kuitenkin kauniita kokonaisuudessaan.

Testijaksojen aikana olen oppinut kunnioittamaan RAM-muisteja aivan uudella tavalla. Lähtötilanne ennen HyperX:n ”valosapeleita” oli jonkun tuntemattoman firman kahdeksan gigatavun kampa, joka oli pöhissyt keskusyksikköni uumenissa aloituspäivästä alkaen. Olen aina olettanut sen olevan riittävä, koska suurin osa tietokoneella pelattavista peleistäni ilmoittaa vaatimustasoksi juuri tuon kahdeksikon verran välimuistia. Oi kuinka väärässä olenkaan ollut nämä viimeiset pari vuotta.

En valitettavasti omaa tarpeeksi erilaisia välimuistisettejä tehdäkseni todella laajaa ja numeraalista testitaulukkoa, joten muutokset koneen suorituskykyyn perustuvat raakaan ennen/jälkeen-asetteluun. Kuitenkin ennen varsinaisia suorituskyvyn muutoksia otetaan hieman lähempi tutkiskelu kampojen ulkokuoreen. Kuten esimerkiksi taannoissen HyperX Pulsefire Hasten arvostelussa käytiin läpi, myös HyperX FURY DDR4 RGB:t tukevat NGENUITY-ohjelmaa. Softan avulla voidaan säädellä kammoissa olevaa RGB-listaa mielensä mukaisesti aina koko värikartan liukuefektistä esimerkiksi yksiväriseen pulssiefektiin. Muistikamman ledilista ei ole niin kirkas kuin ennakkoon osasin odottaa, mutta väriominaisuuksien muutokset sekä liike ovat todella sulavia ja jopa hypnoottisia katsottavia. RGB-efektit välimuistikammoissa saattavat paperilla kuulostaa turhalta kikkailulta, mutta kyseinen ominaisuus avaa portin esimerkiksi koppamodifikaatioiden ihmeelliseen maailmaan. Oma tietokoneeni keskusyksikkö ei sisällä mitään ikkunoita tai muutakaan hifistelyä, mutta ohjeet läpinäkyvän ikkunan tekemiseen ovat jo valmiina tulevaa projektia varten.

Pientä varoitusta RGB:n muutoksiin on tuotava ilmi. Suorilta käsiltä NGENUITY ei tunnistanut uusia kampoja, jotta niiden efektejä olisi päässyt muokkaamaan. Sain halutut muutokset tehtyä vasta, kun sain kytkettyä tietokoneeseeni väliaikaisesti digitaalisen allekirjoitusoikeuden kolmannen osapuolen ajureille. Kuulostaa monimutkaiselta ja sitähän se hieman onkin. Tämä on isompi miinus niille, jotka eivät välttämättä hallitse tietokoneiden kanssa edistyksellisempää käyttöä. Toisena huolenaiheena on se, että jos koneeseen on asennettu valmiiksi minkäänlaiseen RGB:n hallintaan tarkoitettu sovellus, täytyy se poistaa ennen FURY-kampojen asennusta. NGENUITY lyö nimittäin herkästi yhteensopivuuden suhteen kapuloita rattaisiin. Mikäli tietokoneesi kuitenkin sisältää useampia komponentteja tai tarvikkeita, jotka tukevat yhdessä synkronoitua RGB-valaistusta, niin HyperX FURY DDR4 RGB:t tukevat ainakin MSI:n Mystic Light– ja Asusin Aura Sync -ohjelmaa.

Sisustusvinkkien jälkeen onkin hyvä katsastaa varsinaisia suorituskyvyn muutoksia. Kuten alkuun jo mainitsinkin, löivät muutokset ällikällä. PC:llä pelaamiseni on yleisesti ottaen painottunut vanhempien sukupolvien teoksiin, sillä kategorioin itseni henkeen ja vereen konsolimieheksi. Kuitenkin parin viime vuoden aikana olen ottanut harppauksia tietokonepelaamisen maailmassa ja nautiskellut isomman luokan pääjulkaisuja myös PC:n parissa. Muutamia esimerkkejä ovat Grand Theft Auto V, Rainbow Six Siege, Sunset Overdrive ja viimeisimpänä Cyberpunk 2077. Muita omalla mittapuullani graafisesti vaativia teoksia on olleet muun muassa The Forest, Rogue Company sekä mahtava Remnant: From the Ashes. Jokaisen teoksen kohdalla ihanteena on 60:n ruutukuvan sekuntitahti muiden graafisten asetusten ollessa niin tapissaan, kun rautani antaa myöten. Pääroolin koneessani ottavat Intelin i5-8400 ja Nvidian GTX 1080, joten varustus ei ole sieltä pehmeimmästä päästä, mutta aina olisi tietysti vara parantaa.

Pelkästään uusien välimuistien ansiosta esimerkiksi Grand Theft Auto V:n suorituskyky muuttui tasaisemmaksi kuin koskaan ennen. Olen suosiolla pitänyt graafista puolta medium/high-asetuksilla, sillä etenkin vauhdikkaissa ajelutilantanteissa Los Santosin kaduilla ruudunpäivitys on yskinyt pahasti. Nyt asetuspuolella loistaa high/ultra-asetusten välimaastoa ja ilman yskimistä. Rankemman välimuistin ansiosta koneeni jaksaa ladata kaupunkitekstuurit ynnä muut isommat kohteet vikkelämmin. Sama pätee myös Sunset Overdriven ja Cyberpunk 2077:n kohdalla, sillä isompi välimuisti mahdollistaa reagoinnin ympäristön nopeisiin muutoksiin ilman hidastelua.

Hieman kevyemmän toiminnan puolesta myös Adobe Photoshopin käytöstä tuli vikkelämpää. Suosittu kuvankäsittelyohjelma on todella vahvasti riippuvainen välimuistin tehokkuudesta ja määrästä. Voin pitää yhä useampaa projektia tai kuvaa auki ilman pidempiä prosessointeja ja valmiiden tuotosten julkaiseminenkin on paljon ripeämpää. Myös ikiklassikko Minecraft käyttää mielettömästi välimuistia hyödykseen maailmoiden luomiseen ja niissä liikkumiseen. Aikaisemmilla muisteilla esimerkiksi teleporttien käyttö tuntui siltä, että kohta minua tervehditään mustalla kuoleman ruudulla ja kehoituksella käynnistää teos uusiksi. Uusien muistien myötä maailmassa liikkuminen on erittäin sulavaa ja ympäristö seuraa perässä suorastaan pelottavan tarkasti. Myös teleportaatioiden käyttö muuttuu niin vikkeläksi, että latausajoista ei ole enää tietoakaan.

Vaikka ei pintaraapaisulta uskoisi, tietokoneen käyttömukavuuden kannalta on hyvä panostaa välimuistiin. Saan itseni kuulostamaan todella amatööriltä hifistelijöiden ja elitistien korvaan, mutta minkäs teet. HyperX FURY DDR4 RGB -muistit ovat visuaalisesti upeita komponentteja, jotka ulkokuoren lisäksi loistavat myös suorituskyvyssään. Erityisesti kova suositus laajoissa pelimaailmoissa viihtyville ja Adoben ohjelmia jatkuvasti käyttäville. Eikä tietenkään unohdeta heitä, ketkä kaipaavat tietokoneensa koppiin hieman lisää särmää ilmettä (tai tarpeetonta valospektaakkelia). Tämä on myös heille oiva valinta.

16Gt:n HyperX FURY DDR4 RGB -kampoja myydään yksittäisinä, kahden pakkauksina ja neljän pakkauksina. Hintahaarukka vaihtelee 50 eurosta reiluun 600 euroon riippuen kampojen määrästä. Arvostelussa oli kaksi 16 Gt:n kampaa, joiden OVH on noin 170 euroa.

Tältä FURY DDR4 RGB:t näyttävät sitten koneen sisuksissa: