Genret: Sekalainen

Pelien suurmaasta Japanista uskomaton video – Firma pyytää julkisesti anteeksi tuotteensa naurettavan pientä hinnankorotusta

Tämä uutinen ei suoranaisesti liity peleihin muuten kuin siten, että Japani on pelimaailmalle ehdottoman tärkeä sekä markkina-alueena että uusien pelien tuottajamaana. Tavallaan on hassua edes ajatella, kuinka merkittävä Japanin merkitys tietotekniikan ja pelien alalla voikaan olla verrattuna lähestulkoon mihin tahansa Aasian maahan.
Alla olevalla videolla Akagi Nyuqyo Co -niminen yritys pyytää näkyvästi anteeksi vuosikausia tuotannossa olleen Gari-Gari Kun -nimisen jäätelötuotteensa hinnannoususta. Tästä kuusta lähtien herkun hinta nousee 60 jenistä 70 jeniin. Kyseessä on käytännössä nousu 47 sentistä 55 senttiin. Kyseessä on tuotteen ensimmäinen hinnannousu 25 vuoteen.
Taustalla soiva kappale on Wataru Takada -nimisen artistin kappale nimeltä Neage, joka tarkoittaa käytännössä ”hinnannousua”. Kappaleen sanat kertovat haluttomuudesta nostaa hintoja, kun taas ruudulla näkyvä teksti kertoo, että ”vastustimme tätä 25 vuotta, mutta nyt hinta nousee 60 jenistä 70 jeniin”. Syy hinnannousuun liittyy ilmeisesti aineosien ja työvoiman kallistumiseen.
Toisin kuin lännessä, anteeksipyytäminen kuuluu Japanilaiseen yrityskulttuuriin paljon keskeisemmin. Vastikään Tiltinkin uutisissa ihmettelimme, kuinka Sega pyyteli avoimesti anteeksi faneiltaan muun muassa Sonic-peliensä väitettyä huonontumista.
 

Microsoftin pahamaineinen naisia vihaava ja rasistinen tekoälybotti pomppasi yllättäen pystyyn ja jatkoi kaaoksen kylvämistä

Viime viikolla uutisoimme Microsoftin Twitteriin luomasta chatbotista, jonka oli määrä generoida twiittejä lennosta sen perusteella, mitä sille twiitattiin ja niin edespäin. Oli botin toimintaperiaate ja algoritmi mikä tahansa, pelaajat saivat Tay-nimisen botin aivan käsittämättömän sekaisin saman tien, eikä Microsoftin auttanut muu kuin lopettaa kokeensa saman tien.

Voiko tämä olla totta? – Microsoft vihjaa, että kohta voit myydä myös digitaalisia ostoksiasi

Digitaalisten pelien markkinat ovat nykyään valtava osa pelibisnestä. Kaikki eivät aineettomista ostoksista jaksa innostua, kun taas toiset ostavat pelinsä jatkuvasti digitaalisina. Asia jakaa ihmisiä, mutta oli miten oli, myös kannattajia sillä on runsaasti.