Rakastettuja pelejä paljon tehtaillut, vihattu pelifirma jäi verekseltään kiinni äärimmäisen kyseenalaisesta käytännöstä – pahoittelee pelaajille

Kukapa voisi unohtaa muun muassa Zyngan tekemän FarmVillen?

Zynga on yhdysvaltalainen yritys, joka on tunnettu etenkin selain- ja mobiilipeleistään. Muun muassa männävuosina valtavaa suosiota nauttinut Facebook-peli FarmVille oli firman käsialaa.

Nyt Zynga on jäänyt verekseltään kiinni häiritsevänkin erikoisesta toiminnastaan CSR Racing 2 -mobiilipelin tiimoilta. Pelisovelluksessa nimittäin oli myynnissä Letty’s Sting Ray -niminen auto, jonka hinta vaihteli satunnaisesti eri pelaajilla. Halvimmillaan kaaran sai itselleen 4,99 dollarilla ja kalleimmillaan jopa 35 dollarilla. Suomen valuutassa kyse on noin 25 euron vaihteluvälistä.

Kotaku raportoi käytännön käyneen ilmi, kun Redditissä joku kertoi kuulleensa kaverinsa saaneen hänen ostamansa auton lähes 9 euroa halvemmalla. Kun turhautunut pelaaja sitten oli viestittänyt Zyngalle asiasta, olivat he kertoneet, että kyseessä on testi, jollaisia tehdään pelin optimoimiseksi ja jotta pelaajien kokonaiskokemuksesta saataisiin mahdollisimman hyvä. Pelaaja ei ymmärrettävästikään niellyt selitystä, vaan tiukkasi Zingalta, että veloittavatko he häneltä enemmän tehdäkseen hänen kokemuksestaan paremman.

Myöhemmin Zynga pahoitteli sivujensa tukiosiossa tilannetta ja halusi varmistaa, että testi todella tehtiin sattumanvaraisesti sen sijaan, että hinnat olisi esimerkiksi määritelty pelaajahistorian mukaan. Samalla firma kertoi testien kuuluvan optimointiprosessiin ja pyysi anteeksi, koska pelaajilta oli tullut huonoa palautetta.

Niin, kyllähän tuollaisesta voi helposti huonoa palautetta tulla – itse asiassa omituista olisi, jos ei tulisi.

Biilin hinta on palvelussa nyt 14,99 dollaria, ja sen 35 dollarilla ostaneille lupaillaan jonkinlaista pelinsisäistä kompensointipakkausta – vaan ei kuitenkaan 20 dollaria.

Zyngaa on aiemmin kritisoitu muun muassa firman tavasta kehottaa pelaajiaan spämmäämään muita pelaajia loputtomilla kutsuilla Facebookissa.