On sinänsä jo melkoinen saavutus selvitä haasteesta, josta kukaan muu ei tiettävästi ole selvinnyt 19 vuoden aikana, mutta Zero-Masterin tuore peliennätys muuttuu vielä vaikuttavammaksi, kun ottaa selvää tarinan taustoista.
Zero-Master onnistui siis läpäisemään The Plutonia Experimentin Nightmare-vaikeusasteella. The Plutonia Experiment on osa vuonna 1996 julkaistua Final Doomia, joka fanitekoisuudestaan huolimatta ilmestyi virallisena jatkona Doom 2:lle. Sen tekivät veljekset Dario ja Milo Casali.
Useimmat Doom 2 -speedrunit tehdään asiasta kattavasti uutisoivan Kotakun mukaan Ultra Violence -asteella, sillä Nightmare tekee asioista todella haastavaa. Nightmare-vaikeusasteella:
- demonit ja muut mörkit liikkuvat ja hyökkäävät kaksi kertaa nopeammin
- ammukset ja muut projektiilit liikkuvat nopeammin
- viholliset ilmestyvät toistuvasti uudelleen ympäri kenttää (ja jahtaavat pelaajaa aktiivisesti)
Lisäksi Zero-Master kertoo, että pelihahmon ottaman vahingon määrä on erittäin satunnainen. Niinpä haasteen peittoamiseen tarvittiin myös melkoisesti tuuria, sillä yksikin pahemmin vahingoittava hajaosuma saattoi koitua pelihahmon kohtaloksi.
Zero-Masterin taidonnäytteen voit katsoa alta. YouTube-videon alle on jo ilmestynyt useita onnitteluviestejä, erittäin ansaitusti.