Muistatko vielä vuoden 2004 ja Halo 2:n loppupettymyksen? – Tässä selitys tökerölle cliffhangerille

Liika kunnianhimo kääntyi Bungieta vastaan Halon jatko-osien kehityksessä.

Vuonna 2004 ilmestynyt Halo 2 oli huikeasti menestyneen ykkösosansa jälkeen varmasti koko vuosikymmenen odotetuimpia pelejä. Ja vaikka peli olikin menestys, jätti sen loppuratkaisu monet kylmäksi. Pelihän päättyi ikävään cliffhanger-lopetukseen, jossa Master Chief saapuu pelastamaan Maapalloa.

Mainiossa Did You Know Gaming? -sarjassa perehdytään jälleen Halo-sarjaan, tällä kertaa juuri kakkososaan. Alla olevalla videolla annetaan selitys myös Halo 2:n lopetukseen.

Bungien alkuperäinen suunnitelma oli, että Halo 2 olisi tarinallisesti sisältänyt sekä Halo 2:n että Halo 3:n juonet. Pian kävi kuitenkin ilmi, että tavoite oli aivan liian kunnianhimoinen aikataulujen ja alkuperäisen Xboxin kapasiteetin kannalta. Niinpä tarina päätettiin pilkkoa kömpelösti kahtia.

”Cliffhanger ei ollut osa suunnitelmaa, ja kyllä, tässä oli kyse liiasta kunnianhimosta,” kerrotaan käsikirjoittaja Joseph Statenin myöntäneen.

Videon mukaan Halo 2:n suunnitelmia jouduttiin muutenkin leikkaamaan rankalla kädellä. Esimerkiksi kampanjan Quarantine Zone -tasolla nähdään vain 20% siitä valtavasta maastosta, joka tarinan tätä vaihetta varten rakennettiin.

Lisää luettavaa