Mielipide: Patch on pelijulkaisijoiden laiskuutta, ei kuluttajan palvelemista – virtsataanko meitä silmään?

02.10.2013

Siinä se jöllötti.

Vaikka kuinka olen yrittänyt rationaalisesti päätellä jotain muuta selitystä, niin Pro Evolution Soccer 2014 -pelin latausruudulla näkyy placeholder.

Placeholder on eräänlainen muistutusruutu, joka lykätään pelin työstämisen alkuvaiheessa peliin sisään. Ideana on, että sen pariin voidaan palata myöhemmin, ja sen tilalle voidaan kirjoittaa esimerkiksi latauksen aikana nähtävä teksti hieman myöhemmin.

Miten sellainen voi eksyä valmiiseen tuotteeseen asti?

Tämä ei ole ainoa ongelma PES 2014 -pelissä. Sen pelaajavalikot ovat todella heikot. Pelaajia ei yksinkertaisesti jaksa vaihtaa, sillä nykivät valikot tökkivät niin pahasti, ettei pelaajien ja taktiikoiden valinnasta tule mitään.

FIFA 14 on parannus viime vuoden FIFAan verrattuna ja erinomainen peli. Silti siinäkin valikkoikkunat tökkivät, mikäli pelaaja käyttää ristiohjainta. Miksi? Kuinka vaikeaa olisi ollut optimoida peli niin, että ristiohjaimenkin avulla voi valikoissa navigoida helposti?

Molemmissa futispelissä on myös omat ongelmansa pelattavuuden kanssa. FIFA 14 -pelissä puskumaaleja tulee aivan hirvittävät määrät. Epäilemättä jossakin vaiheessa julkaistaan patch, joka korjaa asian.

Niin PES 2014 -peliä kuin FIFA 14 -futistakin on testattu tuhansia ja taas tuhansia tunteja pelitestaajien toimesta. Eikö muka kukaan heistä ole huomannut, että pelien valikot tökkivät, keskitystilanteista tulee liikaa maaleja ja että – hyvä isä! – ruudulle on jäänyt asioita, jotka pitäisi napsia pois jo suhteellisen aikaisessa vaiheessa?

Totta kai ne on huomattu. Patch on tänä päivänä kuitenkin vastaus kaikkeen. Valmiita pelejä ei tarvitse julkaista, sillä korjaustiedosto auttaa.

Olen aina verrannut pelien julkaisupäivien jälkeisiä patchejä autokauppoihin. Ostaisitko sinä auton, mikäli sen jarrut eivät toimisi kunnolla? Et tietenkään. Pelimaailmassa voidaan tällainen tuote myydä sinulle täysin vailla tunnontuskia. Koska kyllähän sieltä tulee se patch, joka korjaa asian.

GTA-pelejä tehdään vuosikausia. Siksi ne toimivatkin heti ostopäivänä niin mallikkaasti. The Witcher 3 -roolipeliä, Watch Dogs –scifistelyä ja Beyond: Two Souls -seikkailua on työstetty vuosikausien ajan. Siksi niitä kohtaan onkin niin vahva luotto.

On nurinkurista ja suorastaan irvokasta, että nimenomaan avoimen maailman pelit tuntuvat toimivan tätä nykyä paremmin kuin tuotokset, jotka on rajattu tietyn kentän sisään ja joissa operoidaan tietyillä säännöillä. Luotan myös siihen, että Beyond: Two Soulsin tarinavetoinen, lineaarinen juoni on tikitty niin vahvasti tukkoon ettei se töki siinä vaiheessa, kun se saapuu kotikonsoleille.

Patch on oiva keino parannella hyvää peliä vielä vähän paremmaksi. Tätä nykyä korjaustiedostojen avulla parannetaan kuitenkin hyviä pelejä erinomaisiksi.

PES 2014 ja FIFA 14 ovat molemmat hyviä tuotoksia. Vääjäämättä saapuvan patchin avulla jopa erinomaisia.

Ne vaan voisivat olla parempiakin.

Miksi tyytyä erinomaiseen, kun tarjolla voisi olla loistavaa?

Jarkko Fräntilä

Lisää luettavaa