Jotkut pääsivät jo Metal Gear Solid: Phantom Painin kimppuun – lue kattava suomennettu haastattelu!

20.08.2015

Los Angelissa järjestettiin eilen tapahtuma, jossa harva joukko pelimediaa pääsi pelaamaan Metal Gear: Phantom Painin kokoversiota. Jälkeenpäin kaksi mukana ollutta henkilöä, Youtubessa MGS-videoita kommentoiva YongYea sekä Metal Gear Informer -faniyhteisöä pyörittävä crimsonfox_MGI vastailivat fanien kysymyksiin näkemästään ja kokemastaan.

Kuinka pitkäksi arvioisit pelin?

@YongYea: En voi sanoa varmasti, mutta kahdeksan tunnin pelaaminen vastasi pelissä vain viittä prosenttia, ja siihen kuului kuusi päätehtävää ja neljä sivuoperaatiota. Tarinassa on aikaisempaa enemmän välejä, mutta tarinaa on joka tapauksessa todella paljon. Pelaaja viettää kuitenkin enemmän aikaa itse pelaamisen parissa.

Millaista itse pelaaminen on verrattuna Ground Zeroesiin?

@YongYea: Kaikki tuntuu paremmalta ja hiotummalta – enemmän tilaa, enemmän valinnanvaraa, enemmän vapautta, enemmän kaikkea.

Voimmeko ryömiä hitaasti Phantom Painissa?

@YongYea: Kyllä. Voit jopa painaa kolmiota pohjassa maataksesi täysin levynä ja piilottaaksesi itsesi paremmin maastoon. Et tosin voi inch-wormata niin kuin MGS4:ssä.

Koitko, että peli oli yhtään ”rikkonainen”, kuten asian puit aiemmassa artikkelissasi?

@YongYea: En, kaikki oli varsin saumatonta. Maassa ja ilmassa liikkumisen välillä on silloin tällöin latausruutu, mutta kaikki virtaa sujuvasti eteenpäin.

Voitko kertoa, mitä aseita pelissä on ja mitä voi rakentaa pelin alussa?

@YongYea: MRS4-kivääri, tainnutuspistooli ja muutamia muita. Koska Mother Base on alussa vasta lapsen kengissä, niin näin on myös Snaken arsenaalikin. Se kasvaa ajan mittaan.

Onko aseiden räätälöinti yhtä monipuolista kuin se oli MGS4:ssä? Toisekseen Mother Basen menut näyttävät kömpelöiltä; onko niissä helppoa navigoida?

@YongYea: Räätälöinti on vieläkin monipuolisempaa. MB:n menut voivat olla sekavia. Kun niihin tottuu, tuntuvat ne kuitenkin suhteellisen yleistajuisilta.

Miltä eteneminen ”tuntui” pelatessasi? Kuinka paljon vahvemmaksi armeijasi kasvoi pelaamisesi loppuun mennessä?

@YongYea: Eteneminen tuntuu hyvin asteittaiselta. Alussa varusteesi ovat erittäin rajoitetut, mutta vähitellen saat parempaa ja siistimpää kamaa.

Miltä peli tuntuu? Toimiiko hiiviskely hyvin?

@YongYea: Todella hyvin. Sotilaat ovat aiempaa älykkäämpiä ja pelimekaniikka on terävämpää.

Kuinka viisas AI pelissä on?

@crimsonfox_MGI: Pelasin Ground Zeroesia valmistautuessani tähän tapahtumaan. Minua petettiin – Phantom Painin AI:n kanssa ei pelleillä.

@YongYea: Minut havaittiin aika useasti. Vihollisten tekoäly on fiksumpaa kuin GZ:ssä.

Onko pelattavuutta paranneltu? DualShock4:llä oli Ground Zeroesissa aika hankala saada pääosumia.

@YongYea: Parannuksia on tehty. Päähän on tosin edelleen haastavaa osua, koska ammus laskee alas pidemmillä matkoilla sihdatessa.

Osaatko sanoa, kuinka kauan sotilailla keskimäärin menee, kun ne laskeutuvat valppaustilasta takaisin normaaliin?

@YongYea: Todella kauan. Onneksi voit kuitenkin paeta vihollisten luota avointa maailmaa avuksi käyttäen. Menee silti aikaa ennen kuin sotilaat rauhoittuvat.

Voitko kertoa jotain suosikkiominaisuuksiasi, joita ei ole vielä julkistettu?

@YongYea: Yksi uusi siisti juttu on, kun Snake hyppää alas korkealta ja kierähtää maassa saumattomasti takaisin liikkeeseen.

Onko pelissä paljon pop-uppeja? [Toim. huom.: Sellaista, kun tekstuurit ilmestyvät näköpiiriin yhtäkkiä lyhyen piirtoetäisyyden vuoksi.]

@YongYea: Välillä kyllä, mutta sen unohtaa melko nopeasti. Pelissä on niin paljon muutakin tekemistä.

Millaista hevosella ratsastaminen on – tuntuuko se yhtä hyvältä kuin Red Dead Redemptionissa?

@YongYea: Se tuntuu todella hyvältä. Phantom Painissa on yhdet pelien kaikkien aikojen parhaista hevosista. Hyppääminen ratsaille suoraan juoksusta on aivan mahtavaa.

Kuinka eläväiseltä pelin avoin maailma oikein tuntuu?

@YongYea: Tukikohdat tuntuvat melko eläväisiltä. Jotkut ovat suurempia kuin toiset. Tietystikään kyse ei ole GTA:sta, vaan puhtaasta tunkeutumisesta. Ulkoalueet ovat tyhjiä, ja niissä on lähinnä kukkia ja eläimiä, mutta se ei ole huono asia. Tyhjä kenttä on käytännöllinen paetessa ja suunnitellessa.

Onko pelissä mitään sisäalueita, jotka olisivat monimutkaisempia kuin vihollisen ulkotukikohdat? Siis jonkinlaisia rakennuksia?

@crimsonfox_MGI: Pelissä on tusinoittain erilaisia ympäristöjä. Vaikeusaste vaihtelee mukavasti.

Saitko avattua vaikeampia vaikeusasteita pelatessasi tai luuletko, että sellaisen saa auki vasta lopussa?

@YongYea: Luulisin, että vaikeusastetta saa nostettua läpäistyään pelin ensin kerran.

Onko mukana edelleen pitkiä välivideoita ja kuinka paljon Snake puhuu niissä? Kuulemmeko Kiefer Sutherlandin ääntä paljon?

@YongYea: Välivideot on ripoteltu pidempien välien päähän toisistaan, mutta ne ovat kaikki huikeita. Kieferiä kuulee varsin paljon introssa ja nauhalta. Välivideoissa ei toistaiseksi alun jälkeen enää kovin usein.

Olemme nähneet valikkoruudun, jossa näkyy Big Boss kopterissa koomansa jälkeen, mutta mitä tapahtuu ensimmäiseksi, kun pelin laittaa päälle?

@YongYea: En voi kertoa muuta kuin että peli alkaa sairaalakohtauksella.

Sen perusteella, kuinka pitkälle olet pelannut, sanoisitko että MGSV on aikainen kilpailija vuoden pelin tittelistä?

@YongYea: Jo se pelkkä sairaalakohtaus tekee tästä pelistä kilpailijan kyseisestä tittelistä.

Et varmaankaan voi sanoa siitä paljonkaan, jos mitään, mutta millainen se sairaalapakokohtaus oikein on? Yleisiä vaikutelmia?

@YongYea: Se on AIVAN SAIRAAN KREISI. Yksi hienoimpia juttuja, mitä olen koskaan nähnyt. Silkkaa jännitystä, kauhua ja brutaaliutta.

@crimsonfox_MGI: Sen sulattelu vei minulta aikaa. En ole varma, voinko sanoa varmasti, mutta… Se on todellakin aikasi arvoinen.

Miten pelin tarinallisuus vertautuu peleihin kuten The Last of Us?

@crimsonfox_MGI: Pelin elokuvallisuus Kojimalta on jotain sellaista, minkä takia kannattaa taatusti soittaa kotiin ja kertoa perheelle. Olen pelannut joitain kohtia uudelleen vain nähdäkseni videot uusiksi.

Oliko pelissä mitään siistejä ominaisuuksia, jotka yllättivät sinut?

@crimsonfox_MGI: Kaikki ominaisuudet yllättivät minut. Peli on todellinen mindfuck alusta lähtien. Kirjaimellisesti mikään ei ole sitä, miltä se näyttää. Tämä peli tulee sekoittamaan kaikki pelaajat.

Oletko huomannut mitään niin sanottuja piilotettuja easter eggejä?

@crimsonfox_MGI: Tämä peli on todellakin faneille tarkoitettu. Tarpeeksi mainio koukuttaakseen uudet pelaajat myös.

Mikä on ollut lempiosasi toistaiseksi?

@crimsonfox_MGI: Musiikki on ollut uskomattoman hyvää.

Voitko kertoa jotain, mistä et pidä (alku-creditsien lisäksi)?

@YongYea: Joskus pitkien matkojen kulkeminen voi turhauttaa, ja kopterilta menee hieman liian kauan ottaa sinut kyytiin ja pudottaa sinut pois. Luulen, että tämä on tehty, jotta pelillä olisi paremmin aikaa ladata, mutta en ole varma. Ei se niin kauheaa tosin ole. Voit kuitenkin käsitellä idroidia samalla.

Lisää luettavaa