Mad Maxista oli tekeillä Fallout-henkinen roolipeli, kunnes EA osti oikeudet kehittäjien nenän edestä

Mad Maxista oli vähällä tulla jotain aivan muuta kuin syksyllä ilmestyvä autorymistelypeli.

Mad Max -peli ilmestyy syyskuussa, muutama kuukausi juuri ensi-iltaan tulleen Mad Max: Fury Road -leffan jälkeen, mutta pelin tarina olisi voinut olla hyvin erilainen. Just Causen kehittäneen Avalanche Studiosin autorymistelyn sijaan saattaisimme parhaillaan olla pelaamassa Mad Max -roolipeliä.

Falloutin ja Baldur’s Gaten julkaisseen Interplay Entertainmentin Brian Fargo kertoi nimittäin erikoisen tarinan Kotakulle. Fargo tapasi Mad Max -ohjaaja George Millerin jo 1990-luvun lopulla Universalin kustantamalla lennolla Kanadaan. Tuolloin syntyi idea seuraavaan Mad Max -elokuvaan perustuvasta pelistä.

”Miller oli tietoinen Wastelandista ja Falloutista, ja hän rakasti tekemäämme työtä,” Farjo kertoo.

Miller antoikin Fargolle luvan lukea Fury Roadin käsikirjoituksen ja kehittää siitä RPG Interplayn aiempien tuotosten hengessä. Peli ehti kuitenkin vain varhaiselle kehitysasteelle, kun Electronic Arts sai vihiä aiheesta ja osti pelioikeudet Milleriltä 20 miljoonalla dollarilla.

”Miller sanoi: Voi Brian, pidän sinusta, mutta en niin paljon,” Fargo muistelee tapahtunutta.

Electronic Arts ei kuitenkaan lopulta päätynyt peliä tekemään, mihin lienee vaikuttanut elokuvaoikeuksien siirtyminen Foxilta Warner Bros. Picturesille, sekä elokuvan muut tuotantovaikeudet. Kuitenkin tämän turhan pelioikeuksien oston vuoksi jäimme ilman Fallout-tyylistä Mad Max -peliä.

Avalanche Studiosin Mad Max -peli ilmestyy 4. syyskuuta Xbox Onelle, PS4:lle ja PC:lle.

Lisää luettavaa