Maailman tunnetuimmasta urheilupelisarjasta löydettiin viitteitä kumilankasuunnittelusta – pelaajat vaativat raivoissaan selitystä

28.12.2016

EA Sports on jo vuosia kiistänyt, ettei FIFAssa olisi käytetty niin sanottua kumilankasuunnittelua.

Kumilangalla viitataan tapaan, jolla joissain peleissä vastustajien taso riippuu pelaajan tasosta. Eniten termi on käytössä ajopeli-genren peleissä, joissa kilpakumppanit usein ajavat nopeammin, mikäli pelaaja ajaa nopeasti, ja hitaammin, mikäli pelaajalla menee huonosti. Keskivertohyvin pärjäävä kuski ei useinkaan huomaa kumilankasuunnittelua ennen kuin vastaan tulee kisa, joka menee jo alussa päin prinkkalaa. Yllättäen pelaaja sitten huomaa, että vastustajat saa yllättävän helposti kiinni vielä kaukaakin. Erinomaisesti menevissä kisoissa vastustajat puolestaan panevat parastaan ja ajavat elämänsä kierrosaikoja samaan aikaan pelaajan kanssa.

Kumilankasuunnittelun käyttö takaa jännittäviä kisoja, mutta esimerkiksi FIFAn kaltaisessa simulaatiohenkisessä pelissä tämä ei monienkaan mielestä ole toivottavaa. EA on jo vuosia uskotellut, ettei sarjan peleissä käytettäisi kumilankaa, mutta pelaajat ovat nyt löytäneet koodista viitteitä siihen. Pelaajien tutkimusten mukaan esimerkiksi pelaajan laukausten määrä ja pallonhallintaprosentti vaikuttaisivat vastustajan pelikuntoon.

Pelaajat ovat nyt aloittaneet kampanjan nimeltä ExplainFIFAMomentum, jossa vaaditaan EA:ta selventämään, miten mekaniikka pelissä tarkalleen ottaen toimii.

EA ei ilmeisesti vielä ole vastannut tilanteeseen.

Lisää luettavaa