Kolumni: Mikro-ostokset välttämätön paha vai asia, joita vastaan taistella verisesti?

17.10.2015

PayDay 2 -peli on tällä hetkellä melkoisen myrskyn keskipisteessä. Vuonna 2013 mainion moninpelin julkaissut Overkill julkaisi tällä viikolla päivityksen, joka tuo peliin mikromaksut.

Siitäkös helvetti syntyi.

Asiaa on pahentanut se, että pelin tuottaja Almir Listo vakuutteli pelin julkaisun kynnyksellä, ettei peliin koskaan tule mikromaksuja. Luonnollisesti monet PayDay 2 -fanit ovat olleet pettyneitä uudistukseen.

Mistä sitten on kyse? PayDay 2 -pelissä voi nykyään ostaa poran. Poran avulla pelaaja voi murtautua kassakaappeihin. Kassakaapeista löytyy uusia skinejä eli koristeluja aseisiin, ja nämä muutokset parantavat aseita jonkin verran. Hintaa poralla on pari euroa.

Kukaan tuskin mikromaksuja peleihinsä haluaa, mutta joillekin intohimoisille pelaajille tyypilliseen tapaan koko homma on vedetty jälleen täysin överiksi tappouhkausten ja muiden mukavien ylireagointien kera.

Steam-palvelussa pelaajat valittavasti (ihan oikeutetusti) siitä, että Overkill ymppäsi peliin mikromaksut. Tätä kirjoittaessani kaksi ylintä käyttäjäarviota kuitenkin osoittavat, miten hämmentävällä tavalla pelaajat suhtautuvat muutoksiin.

mikro

Kyllä, aseiden muuntelu niin, että niistä saa rahalla parempia on väärin. Molemmat arvioijat kuitenkin kertovat, miten ovat pelanneet peliä kahden vuoden aikana tuhansia tunteja. Ja nyt he boikotoivat peliä sen muutosten takia.

En tiedä. Jos kahden vuoden aikana pelaa tuhansia tunteja peliä, josta on maksanut 20 euroa, niin tuolloin pelin tuntihinnaksi tulee… Noh, vähän. Todella, todella vähän.

Mikro-ostokset ovat tulleet pelimaailmaan jäädäkseen. Sille me pelaajat emme valitettavasti voi mitään. Vaan jos tiettyä peliä on pelannut tuhansia tunteja, niin silloin saattaa – saattaa – olla myös aika päästää siitä irti. Mikro-ostoksien takia tai ihan muuten vain.

Jarkko Fräntilä

Lisää luettavaa