Hype on alkanut: Konamin markkinointipäällikön pitkä haastattelu nostaa odotusta entisestään!

28.08.2015

Metal Gear Solid V: Phantom Pain ilmestyy heti viikonlopun jälkeen maanantaina, ja hype pelin takana alkaa olla valtava. Pelimediat ovat yksimielisesti tituleeranneet peliä kerrassaan loistavaksi, ja täysiä pisteitä on haravoitu useilta suurimmista pelimedioista, esimerkiksi IGN USA:lta sekä Gamespotilta. Nyt Konamin markkinointipäällikkö Jon Edwards on yhtynyt rummutukseen mukaan. Tässä vaiheessa jo onneksi tiedämme, että puhe ei ole pelkästä sanahelinästä. Seuraavs on käännetty Edwardsin MCV-sivustolle antamasta haastattelusta.

Kyseessä on käytännössä suurin ja häikäisevin peli tänä vuonna”, Edwards sanoi.

Kaikki, jotka ovat kokeilleet peliä, ovat häkeltyneet pelin syvyydestä, mittakaavasta ja kunnianhimosta. Kyseessä on peli, jossa ihmiset miettivät ’Hmm, voinkohan tehdä näin?’ ja he kyllä voivat. Monet pelit väittävät olevansa hiekkalaatikoita, avoimen maailman pelejä, mutta Metal Gear Solid V oikeasti tarjoaa uskomatonta vapautta. Toki, pelissä on missions-tehtäviä, mutta on loppuviimein pelaajasta kiinni, miten ne hoitaa. Kun olemme näyttäneet peliä medialle, on ollut mielenkiintoista, kuinka he eivät puhu mitä tehtäviä tai mitä he ylipäätään pelasivat, vaan kuinka he pelasivat. Pelaajat vaihtelevat keskenään kokemuksiaan ja keskustelevat, kuinka he eri tavoin pääsivät läpi erilaisista kohdista.

Jokaisessa Metal Gear Solidissa Hra Kojima on päässyt lähemmäksi visioitaan pelistä, joka pystyy täyttämään hänen suuret toiveensa. –– Pelin avoin maailma oli vielä lapsenkengissään Metal Gear Solid 3: Snake Eaterissa ja Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotsissa, mutta nyt se on viety loppuun asti ja pelimaailma on sekä valtavan kokoinen että mielettömän yksityiskohtainen. Vuoden peli – ei kysymystäkään.

Haastattelija kyseli Edwardsilta hiiviskelypelien suosiosta ja mainitsi sekä Alien: Isolationin tapaiset ensimmäisen persoonat pelit sekä esimerkiksi Assassin’s Creedin kolmannen persoonan.

Onko stealth-pelit oikeasti jokin tunnettu käsite?” Edwards haastoi. ”Sanoisin, että Metal Gear Solid on aika lailla ainoa kunnollinen hiiviskelypeli, ja siltikin se on vain osa kokonaisuudesta. Hiiviskely on keskeinen osa peliä, mutta Phantom Pain ei ole yhden tempun koira, vaan meillä on myös houkutuslintuja, tarkka-ampujia, buddy system -järjestelmä, taivaalta tulevia aselähetyksiä sekä ilmahyökkäyksiä. Väittäisin, että kyseessä on todellinen taistelupeli, jossa on hiiviskelyelementtejä. Ja näin ollen pelimme on ainut laatuaan.

Pelin ympäristön sanotaan olevan 200 kertaa suurempi kuin Ground Zeroesissa. Seuraavaksi haastattelija kysyi, eikö avoimen maailman pelin julkaiseminen ole hieman epäkekseliäs juttu sarjalle, jolla on ollut tapana tehdä asiat toisin kuin muut.

Pelit kehittyvät työntämällä toisiaan eteenpäin. Metal Gear Solid V:n avoin maailma on vain yksi kerros lisään pelin ytimeen. Valtava pelialue on pakollinen, koska se näyttää sodan mittakaavan. Pelissä ei ole vain yksittäisiä vihollisten enklaaveja, vaan vihollisilla on usein omia vartijoitaan ja tarkistuspisteitään myös alueen ulkoreunalla. Phantom Painissa vartijoilla on uskomattoman hyvä tekoäly, joka laittaa heidät päivistymään omia alueitaan ja kiertelemään kunnolla, jolloin pelin mittakaavan on oltava suuri, jotta pelaajat saavat etsiä parasta reittiä sisään.

Jos jotain, niin suurempi alue parantaa pelattavuutta tehden siitä uniikimpaa. Grand Theft Auto kukoisti avoimena maailmana ja Far Cryn hauskimpia puolia on kaikki siinä tapahtuva hulluttelu. MGSV menee vieläkin pidemmälle. Se käyttää avointa maailmaa antaakseen pelaajalle mahdollisuuksia. Se ei sido pelaajia mitenkään. Kun katsot ihmisten pelaamista, näet kuinka he miettivät mitä tehdä samalla kun päivä vaihtuu yöksi ja tulee pimeämpää. Pimeys vaihtaa taktiikkaa, sillä vartijat eivät voi nähdä yhtä pitkälle, mutta ovat entistäkin valppaampia. Samalla tavalla joskus tulee aavikkomyrskyjä, jotka heikentävät näkyvyyttä, mutta eivät koskaan ala samaan aikaan. Se on aivan sattumanvaraista.

PC-versio tulee kauppoihin samana päivänä kuin konsoliversiokin, vaikka PC ei ennen Ground Zeroesia ollut saanut yhtäkään Metal Gearia 11 vuoteen.

PC-versio on tyrmäävä”, Edwards sanoi. ”Olemme todella iloisia siitä, että voimme julkaista sen samaan aikaan kuin konsoliversiotkin sekä siitä, että Kojima Productions on tehnyt niin kovasti töitä tehdäkseen PC-versiosta niin vahvan. Kuten Ground Zeroesissa, grafiikka on tyrmäävää uudessa 4K-moodissa, kun taas mittakaava ja pelin online-elementit sopivat täydellisesti PC:lle. Metal Gear Solid V on todella viihdyttävä peli. Olemme aina halunneet sen ottavan alustansa hyvät puolet huomioon, ja PC:n kanssa se todellakin onnistuu. Kyseessä on kerrassaan häikäisevä käännös.

Konami kertoi myös markkinoivansa peliä kovasti.

Kyseessä on todella keskeinen nimike meille, ja sillä tulee olemaan suuri näkyvyys”, Edwards selitti.

Meillä on elokuvamainoksia, online-takeovereita ja kadunvarsimainoksia ympäri maata. Olemme tehneet yhteistyötä Sonyn kanssa julkaistaksemme MGSV-teemaisen PS4:n – joka on häikäisevää kamaa – ja aiomme tulla joka tuutista julkaisun tienoilla. En liioittele sanoessani, että MGSV on todennäköisesti vuoden paras peli. Markkinointikampanjamme tulee muistuttamaan ihmisiä siitä.

On vielä epäselvää, mitä Metal Gearille tulee tulevaisuudessa käymään. Sarjan luoja Hideo Kojima on sanonut pelin sulkevan 27-vuotisen Solid-tuoteympyrän, eikä ole tietoa, tuleeko hän enää työskentelemään sarjan parissa.

Metal Gear Solid on keskeinen Konami-tuote”, Edwards sanoo. ”Yhtiö on jo sitoutunut tulevien versioiden tekemiseen, mitä odotamme innolla.

Metal Gear Solid V:ssä tulee olemaan mikromaksuja, mistä monet pelaajat eivät pidä.

Ne ovat minimaalinen osa peliä, ja ainoastaan oikoreitti”, Edwards sanoo.

Pelaaja värvää pelissä porukkaa rakentamaan aseistusta ja laajentamaan tukikohtaa. Siinä missä koko pelin voi läpäistä ilman niiden käyttämistä, mikromaksuilla voi nopeuttaa kehitysprosessia. Lisäksi niistä on hyötyä pelaajan rakentaessa lisää Mother Base -tukikohdan ulkovartioita.”

Pelaajat voivat vakuuttaa tukikohtansa moninpelihyökkäyksien varalta. Kojima Productions on lisännyt mikromaksut pelkäksi oikoreitiksi, mutta he ovat aina painottaneet, että pelin voi läpäistä ilman minkäänlaisia pelaajalle koituvia lisämaksuja.

MCV:n haastattelun näet englanniksi täältä.

Lisää luettavaa